Can faith be Green?
Vandaag gaat de lezing over de vraag of het christelijk
geloof kan helpen bij of een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de
problemen die er zijn in het milieu.
Veel mensen zeggen dat dat geen nut heeft, dat de
christelijke theologie niet kan helpen bij het oplossen van de problemen, maar
dat het zelf het probleem is.
Vanuit twee gezichtspunten wil Tim Keller deze vraag
bespreken.
Het eerste gezichtpunt is die van iemand die zegt dat het
christelijke geloof en de christelijke theologie absoluut een probleem is en
dat het niet kan bijdragen aan het oplossen van de crisis in onze leefomgeving.
En het andere standpunt wordt vertolkt door mensen die
zeggen dat het christelijke geloof een fundamentele bijdrage kan leveren aan
het oplossen van de problemen.
Professor White van de universiteit van Princeton schreef in
1967 een belangrijk essay over de historische wortels van onze ecologische
crisis (http://en.wikipedia.org/wiki/Lynn_Townsend_White,_Jr.).
Hij stelde dat de belangrijkste oorzaak voor alle problemen in ons milieu in
het christelijk geloof ligt. Hij bestudeerde de middeleeuwen en kwam tot de
conclusie dat daar de crisis al begon door hoe de christelijke theologie in
elkaar zat. Christelijke theologie leidt vanzelfsprekend tot het exploreren van
de natuur. De basis daarvoor ligt al in Genesis 1. Mensen zijn geschapen als
het beeld van God om te heersen over de schepping. Professor White stelt dat
het idee dat de mens superieur is ten opzichte van de rest van de natuur, omdat
hij een ziel heeft, in de Middeleeuwen grote invloed kreeg. De mensen die toen
niet christelijk waren, leefden op voet van gelijkwaardigheid met de natuur,
tot de christenen kwamen met het idee dat zij beelddrager zijn van God.
En in ons postchristelijke en postindustriële tijdperk
hebben we nog steeds deze ideeën. Hij zegt dus dat christelijk geloof niet groen kan zijn, maar dat het juist de oorzaak van het probleem is.
Het andere gezichtpunt wordt vertolkt door Stuard Pimm, (http://www.nytimes.com/2008/11/04/science/04conv.html?pagewanted=all&_r=0),
die de Nobelprijs won in de ecologische wereld, en professor is in ecologisch
behoud aan Duke University. Hij is niet alleen wetenschapper, maar ook
activist, een bevlogen iemand dus.
Hij kan vertellen over successen die hij heeft gehaald bij
het verbeteren van het milieu. Hij is christen. In een artikel vertelt hij dat
hij geïnspireerd wordt door God, die de kosmos zo lief heeft dat Hij zijn
eniggeboren Zoon er voor heeft gegeven. Dat geeft hem de verplichting om voor
de wereld te zorgen. Het verwaarlozen van de wereld leidt tot de vernietiging
van de wereld die God ons heeft gegeven.
Deze Dr. Pimm is een wandelende tegenspraak met alles wat
Prof. White zegt. Pimm handelt juist vanuit het idee dat mensen meer
verantwoordelijk zijn voor het behoud van de wereld omdat ze Zijn beeld zijn.
Wat White zegt gebeurt bij Pimm dus juist niet. Christelijke theologie maakt
van Pimm juist een bevlogen mens die opkomt voor de natuur.
Wie heeft er gelijk? Hoe kan het dat de christelijke
theologie mensen voortbrengt als Salatin en Pimm?
Tim Keller zegt niet dat je geen vurige milieubeschermer kan
zijn als je geen christen bent, maar hij ziet dat geen betere, inspirerende
redenen voor een passie om de schepping te beschermen dan je in het christelijk
geloof kunt vinden. Er zijn 4 redenen, die je geïllustreerd ziet in de levens
van deze mannen:- De goedheid van de schepping
- Het rentmeesterschap van de schepping
- De val van de schepping
- Het uiteindelijke herstel van de schepping
Genesis 1: God maakte de wereld en steeds zegt Hij: het was
goed. Wat betekent dit? Dit gaat over God, bedenk dat. Hij ontdékt niet dat het
goed is, terwijl Hij een stapje achteruit doet om zijn werk te bekijken. Hij
had het zelf bedacht. Hij geniet ervan dat het goed is, want het weerspiegeld
zijn goedheid. Het interessante is ook dat Hij zegt dat het goed is, terwijl er
nog geen mensen rondlopen. Het is niet pas goed als de mensen er gebruik van
maken, het is in zichzelf goed. Psalm 19: de hemel vertelt van de goedheid van
God, de zon, de bergen, prijzen God. Is dat alleen poëtische taal? Nee. Als de
schepping de goedheid van God weerspiegelt, net als een kunstwerk de aard en
het binnenste van de kunstenaar, dan betekent dat dat bijvoorbeeld een boom de
goedheid van God weerspiegelt door gewoon een boom te zijn. De grootsheid, de
grandeur van een boom, laat iets zien van de grandeur van God. Dat zegt psalm
19. De natuur prijst God door zichzelf te zijn. Dat betekent dat als wij naar de
natuur kijken en zeggen dat we deze natuur willen behouden op de manier zoals
die hoort te zijn, dat past bij hoe de natuur gemaakt is. Prof. White zegt dat
een boom voor een christen niet meer kan zijn dan een fysieke werkelijkheid.
God is goddelijk, de mens is bijna als een god, maar de natuur is niet
goddelijk en wordt niet aanbeden door christenen. Een boom is dus voor een
christen gewoon een feitelijk iets dat bedoeld is om te gebruiken.
10 U zorgt voor het land en bevloeit
het,
u maakt het vruchtbaar,
vol water staat de rivier van God.
U bewerkt het land voor het koren, zo bewerkt u het:
11 u doordrenkt de voren en effent de kluiten,
doorweekt ze met regen en zegent het jonge groen.
u maakt het vruchtbaar,
vol water staat de rivier van God.
U bewerkt het land voor het koren, zo bewerkt u het:
11 u doordrenkt de voren en effent de kluiten,
doorweekt ze met regen en zegent het jonge groen.
U kroont het jaar met uw goede gaven,
waar uw voeten gaan, druipt het van overvloed,
13 de velden in de steppe druipen,
de heuvels omgorden zich met gejubel,
14 de weiden kleden zich met kudden,
de dalen tooien zich met graan.
Zij zingen en juichen elkaar toe.
waar uw voeten gaan, druipt het van overvloed,
13 de velden in de steppe druipen,
de heuvels omgorden zich met gejubel,
14 de weiden kleden zich met kudden,
de dalen tooien zich met graan.
Zij zingen en juichen elkaar toe.
Of psalm 69:
Laat de hemel
verheugd zijn, de aarde juichen,de zee bruisen en alles wat daar leeft.
12 Laat het veld verblijd zijn en alles wat daar groeit,
laten alle bomen jubelen
13 voor de HEER, want hij is in aantocht,
in aantocht is hij als rechter van de aarde.
Dit vertelt ons dat wij beheerders (‘curators’) zijn, God is
de Kunstenaar (‘artist’), de wereld is zijn galerie. Wat is de taak van de
beheerder? Je laat de wereld niet maar zijn gang gaan. In Genesis 1 worden mensen gemaakt om tuinmannen
(‘gardeners’) te zijn. Dat is iets anders dan een parkwachter. Tuinmannen zijn
echt aan het werk in de schepping. Ze eren de schepping, zoeken naar middelen
om de schepping tot hun recht te laten komen, te laten zien wat het is om God
te prijzen. Dat zit achter Polyface Farm en Stuard Pimm. Zij zien de goedheid
van de schepping. De schepping prijst God en wij helpen het God te prijzen door
het de mogelijkheid te geven te zijn wat het is.
- Het tweede wat de bijbel vertelt is het rentmeesterschap (‘stewardship’) van de schepping.
Maar daarna komt God naar de mensen toe en zegt:
Nooit weer zal ik de aarde
vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af
aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu
heb gedaan. 22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om
te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en
winter, dag en nacht – nooit komt daar een einde aan.
[9] 1 Toen zegende God Noach en zijn zonen, hij zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en bevolk de aarde.
[9] 1 Toen zegende God Noach en zijn zonen, hij zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en bevolk de aarde.
13 ik plaats mijn boog in de wolken; die zal het teken
zijn van het verbond
tussen mij en de aarde.
Het verbazingwekkende van deze tekst is dat God een verbond
aangaat met de aarde! Zie vers 13. In de bijbel gaat God alleen maar een
verbondsrelatie aan met iemand om hem te redden. Kijk maar naar Abraham en
Mozes: Hij sluit een verbond om hen te redden. Dus als God zegt dat hij nu een
verbondsrelatie aangaat met de aarde is dat een heel verbazingwekkende
uitspraak. Waarvan moet de aarde gered worden? Heeft de aarde gezondigd? Nee,
wij hebben gezondigd. Waarvan dan? Niet van zijn eigen zonde, maar van de
zonden van de mensheid. God zegt dat Hij toegewijd is aan de aarde en de daarop
levende schepselen. De mensen zullen door hun zonde de wereld kapotmaken. Maar
God committeert zich er aan de wereld te redden van de mensen. An amazing
statement!
Dit betekent dat Stuart Pimm gelijk heeft. Als hij zegt: ´ik
sta aan Gods kant en ik zie dat mensen de aarde ruïneren. God sloot een verbond
met de aarde en alle levende schepselen. En als ik aan Gods kant sta moet ik
dus de aarde verdedigen tegen exploitatie.’
Deze houding van God zie je op allerlei plekken in de
bijbel. In de wetten van Mozes, in Deuteronomium 25:4:
4 U mag een rund bij het dorsen niet muilkorven.
Dat lijkt wel de visie van Polyface Farm! Nu zal je zeggen
dat dit een wet is die je waarschijnlijk nog nooit hebt gebroken. De achtergrond
ervan was dat een rund werd gemuilkorfd tijdens het dorsen omdat hij anders van
het graan zou eten, en dat zou niet goed zijn voor de uiteindelijke opbrengst. Die
wil je maximaliseren. Maar God zegt: ‘Nee! Je moet je graan delen met je dieren
die jou helpen.’
Spreuken 12:10
10 Een rechtvaardige zorgt goed voor
zijn vee,een goddeloze is alleen maar wreed.
Houden van dieren, goed voor hen zorgen, een rentmeester zijn,
aan Gods kant staan en van de aarde houden en het exploiteren door mensen tegen
gaan, is een daad van rechtvaardigheid, volgens de bijbel!
Deuteronomium 20:19
19 Als u een
stad langdurig moet belegeren, mag u haar boomgaarden niet vernietigen. Laat de
bijl rusten en laat de bomen staan, want u moet er zelf van eten, en bovendien:
is een boom soms een mens, dat u tegen hem moet strijden?
Waarom geeft God deze richtlijnen aan een leger om de natuur
te behouden? Laat de bomen met rust, let
them be. Het zijn geen mensen die je moet bestrijden. God gebied ecologische
ingetogenheid.
- The fallenness of creation, de val van de schepping.
En als de mensen de bomen omkappen, wat maakt dat uit, wij zijn toch deel van de natuur?
De bijbel zegt dat de natuur op een dag perfect wordt
gemaakt. De woestijn gaat bloeien…
Mensen zijn in zonde gevallen. De aarde is aan bederf
onderhevig. Maar dat was niet de bedoeling en daar komt een keer verandering in.
Het is niet de natuurlijke gang van zaken dat er dingen zijn als ziekte. En
eens gaat God dat recht zetten.Toen God de wereld maakte was dat geen wereld met zonde en bederf.
Joh.8: Jezus zegt dat hij er al was voor Adam. Hij is God. Toen Hij bij het graf van Lazarus stond, werd Hij boos. Boos op de dood, ziekte. Jezus Christus kwam om een einde te maken aan ziekte en dood en al het kwaad. Hij kwam om daar een einde aan te maken, zonder een einde te maken aan ons! Omdat we geloven in de val van de schepping, kunnen we er tegen vechten.
- Openbaringen: de hemel komt naar beneden om deze wereld te helen. The final restauration of creation.
Dit is voldoende om je te veranderen in een gepassioneerd mens
die zorg draagt voor zijn leefomgeving en Gods verbond met de aarde wil eren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten