donderdag 21 februari 2013

De Hemel


Preek van Tim Keller (uit juni 1997) gehouden in Redeemer Presbyterian Church New York.


Te beluisteren via http://sermons2.redeemer.com/sermons/heaven



Openbaring 21,21 – 22,5



21 De twaalf stadspoorten waren twaalf parels, elke poort een parel op zich. De straten van de stad waren van zuiver goud en schitterden als glas. 22 Maar een tempel zag ik niet in de stad, want God, de Heer, de Almachtige, is haar tempel, met het lam. 23 De stad heeft het licht van de zon en de maan niet nodig: over haar schijnt Gods luister, en het lam is haar licht. 24 De volken zullen in haar licht leven en de koningen op aarde betuigen daar hun lof. 25 De poorten zullen overdag nooit gesloten worden, en nacht zal het er niet meer zijn. 26 De volken zullen in haar hun lof en eer komen betuigen. 27 Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam.

22

1 Hij liet me een rivier zien met water dat leven geeft. De rivier was helder als kristal en ontsprong aan de troon van God en van het lam. 2 In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond een levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing. 3 Er zal niets meer zijn waarop nog een vloek rust. De troon van God en van het lam zal daar in de stad staan. Zijn dienaren zullen hem vereren 4 en hem met eigen ogen zien, en zijn naam staat op hun voorhoofd. 5 Het zal er geen nacht meer zijn en het licht van een lamp of het licht van de zon hebben ze niet nodig, want God, de Heer, zal hun licht zijn. En zij zullen als koningen heersen tot in eeuwigheid.

Samenvatting


Als de Bijbel vertelt over de nieuwe hemel en aarde gaat het niet over een alternatief voor de huidige wereld. Het gaat over de heling en het herstel van deze wereld. Dit motiveert Christenen om goed te leven in het hier en nu. Doordat Christenen weten dat er een volmaakte wereld komt krijgen ze kracht voor het lijden en hebben ze levensdoelen die verder reiken dan het leven hier.

Inleiding


Je kunt zeggen dat je niet in de hemel gelooft, maar diep in ieder mens zit een geloof in de hemel. C.S. Lewis zegt daarover: ‘De Hemel is die ver weg klinkende muziek die we ons aangeboren herinneren’. Als je de hemel beschrijft op een zo goed mogelijke manier door gebruik te maken wat er over in de bijbel staat, dan raakt dat iets in je, zelfs als je dat niet wilt. Het lijkt alsof ieder mens er al iets over weet…

In Openbaring staan zoveel bijzondere teksten over de hemel en het einde der tijden dat je haast zou vergeten dat het voor een bepaald doel geschreven was.  Openbaring is niet geschreven door iemand die dacht ‘hé, laat ik eens een boek over de hemel en het einde der tijden schrijven’. Openbaring is geschreven voor mensen die in grote moeite leefden of die binnenkort groot lijden en grote pijn mee zouden gaan maken.  Dat geldt overigens voor het hele nieuwe testament. Je kunt er zo naar kijken dat álles wat er in geschreven staat voor een bepaald doel is opgeschreven. Het is niet maar een wetenschappelijk boek over God, maar alles heeft een doel.  De reden waarom Johannes dit buitengewoon bijzondere verhaal schrijft over dingen die nog moeten gebeuren is dat het betekenis heeft voor het leven van de lezers op dit moment. 

John Lennon schreef een liedje ‘Imagine there’s no heaven’. Hij spoort ons aan om voor te stellen dat er geen hemel zou zijn. Waarom zou hij denken dat dat een goed idee zou zijn? Wat levert het ons op om te leven alsof er geen hemel zou zijn?...

Karl Marx was tegen de hemel en stelde dat religie ‘opium voor het volk’ was. Hij heeft ongetwijfeld allerlei aspecten van het geloof overwogen en sommige regels zoals ‘help elkaars lasten te dragen’ vond hij goed.  Maar waarom was hij dan tegen de hemel? Hij dacht dat dat als je gelooft in een leven na de dood, dat de rijken dat dan zouden misbruiken. En dat was ook zo. De rijken zeiden: ‘je wordt weliswaar onderdrukt en uitgebuit, maar na dit leven wordt het allemaal beter als je een goed leven leidt!’.

In een tv-show over het milieu was er onlangs een presentator die vooral moeite had met de hemel. Want als mensen geloven dat er een nieuwe wereld komt, verwaarlozen ze deze wereld en dat is slecht voor het milieu, voor onrecht etc. in deze wereld.

In tegenstelling tot wat Lennon, Marx en die kritische TV presentator zeiden die kleinerend over de hemel spreken: Het Bijbelse zicht op de hemel helpt ons juist met het leven in het hier en nu. Het laat ons het leven juist intenser en in grote verantwoordelijkheid leven.

Hoe is het mogelijk dat ons uitzicht op de hemel ons helpt in het leven in het hier en nu,  juist ook als dat een leven is vol met moeite en gevaar? Waarom wordt in het laatste stuk van de Bijbel aan mensen die in moeite leven dit zicht op de hemel gegeven?

1.       De hemel geeft ons een reden om goed te leven op aarde

2.       De hemel geeft ons kracht om goed te leven

3.       De hemel geeft ons doelstellingen die nog uitstijgen boven ´goed leven op aarde´

1. De hemel geeft ons een reden om goed te leven


In hoofdstuk 22 vers 2 staat: “In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond een levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing.”. Wat er bedoeld wordt met ‘genezing’ is beter te begrijpen als je het eerste deel van hoofdstuk 21 er bij neemt. (vers 1-4) “1Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’”

Vaak wordt er gedacht aan de hemel als een alternatief voor het leven hier. Maar het Bijbelse  zicht op de hemel is dat de hemel het herstel van deze wereld is. Aan het einde van de tijd komt de hemel omlaag bij God vandaan. De hemel is de alomvattende aanwezigheid van God. De hemel is de Glorie van God. Die enorme Glorie van God geneest alles en iedereen die het aanraakt. We krijgen in Openbaring boeiende doorkijkjes naar de levensboom en de rivier met levend water. De reden daarvoor is de verbinding met  Genesis 1. In het begin van de wereld besloot de mens zijn eigen heer en meester te willen zijn. Een vloek werd over de mens uitgesproken. Vreselijke gevolgen had die vloek:

-         We werden vervreemd van God en mochten niet langer bij Hem zijn. 

-         Als een gevolg daarvan raakte de mens psychisch in verwarring en vraagt zich sindsdien af: ‘wie ben ik eigenlijk?’. 

-         Ook sociologisch raakte de mensheid ontwricht: rassen en groepen strijden onderling

-         Ons lichaam viel ten prooi aan verval en dood

De hemel is niet slechts een plek maar het is Gods tegenwoordigheid; zijn Glorie. De helende kracht van God wacht op ons en daalt uiteindelijk af om vernieuwing te brengen want ‘de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij’.  De hemel is niet een alternatief voor deze wereld, maar het betekent het herstel van deze wereld. Aan het einde der tijden zal de vloek van Genesis 1 eindelijk opgeheven zijn.

Terugkijkend naar de kritiek van Marx, Lennon en die tv-presentator op de hemel: het is dus niet waar dat het Bijbelse zicht op de hemel de mens ongeïnteresseerd maakt in de wereld. Integendeel: de hemel geeft ons juist reden om deze wereld heel belangrijk te vinden en met zorg er mee om te gaan.

Rodney Stark schreef een veel verkocht boek ‘The rise of Christianity’,  in het Nederlandse verschenen als ‘De eerste eeuwen’ (boektitel te vinden bij Bol.com) . Hij stelt zich de vraag hoe het kon dat een marginale beweging rond Jezus in korte tijd (enkele eeuwen) uitgroeide tot een enorm aantal  van bijna 50% van de inwoners van het Romeinse rijk.  Eén van de redenen die hij noemt is dat er twee grote ziekte-epidemieën zijn geweest in het Romeinse rijk. De eerste begon in het jaar 165, de tweede in 251. Beiden duurden zo’n 15 jaar. Men weet niet precies of het pokken of mazelen is geweest, maar één ding was zeker:  het was een verwoestende ziekte, vooral in de steden. Tijdens een bepaalde fase stierven er alleen al in Rome 5000 mensen per dag, 35000 per week terwijl er in die tijd naar schatting niet meer dan een miljoen mensen in Rome woonden.  Tijdens beide perioden werd naar schatting zo’n 25% van de bevolking van Rome vernietigd. In die tijd wist men niet wat de oorzaak van de epidemieën was, maar men wist wel dat ze verspreid werden door contact. Dus wat gebeurde er: de rijken en de dokters vertrokken uit de steden.  Er zijn zelfs voorbeelden van families die een familielid in de steek lieten zodra ze merkten dat die ziek was geworden. Ze lieten hun zieken dus achter in de steden.

Echter: de Christenen bleven wél in de steden. En zij zorgden niet alleen voor hun eigen zieken maar ze hadden zelfs een soort medische hulpdienst voor heidenen. Om het handelen van mensen te begrijpen moet je kijken naar hun doctrine. Christenen hebben het evangelie en het evangelie geeft heel gewone mensen een reden om te blijven in zo’n situatie. Heidenen hadden een even goede reden om te vluchten omdat zij het geheel van het leven hier verwachten.

Door te blijven in de steden en de zieken juist te verzorgen stierven er wel veel Christenen. Maar de ironie hierin is het volgende: van de zieken die achtergelaten werden overleefde zo’n 50% indien ze verzorgd werden. Als ze maar aan hun lot werden overgelaten lag die overlevingskans natuurlijk véél lager.  Christenen lieten elkaar, maar ook zieke heidense stadsgenoten niet in de steek omdat ze in de eeuwige glorie van God geloven. Door die ziekenzorg overleefden er niet alleen veel meer christenen, maar waren er ook vele duizenden heidenen die hun leven aan christenen te danken hadden en zich bekeerden tot het christendom. De christenen deden dit omdat ze wisten dat het goed was om te doen. Ze hadden uiteraard niet de mogelijkheid om berekenend vooruit te kijken en in te schatten met welk percentage de kerk zou groeien…  Vergeet niet dat het veel christenen hun leven kostte om te doen wat ze deden.

Het kennen van de hemel maakte hen helden. De hemel geeft christenen een reden om geweldig goede dingen te doen, zelfs als je leven er door in gevaar komt. De heidenen hadden geen enkele zekerheid dat er een leven na de dood zou zijn. Zij kenden geen verlossing. Het was voor hen logisch om te vluchten en het eigen vege lijf te redden. Christenen wisten dat dit leven (hoe mooi op sommige momenten ook) slechts een voorbode is van wat komt. De dood is voor hen een overgang naar de volmaaktheid en glorie van God.

Terug naar het liedje van John Lennon: Imagine there’s no heaven. Als ‘vandaag’ alles is wat ik heb, waarom zou ik dat allemaal weggeven om een ander te redden? Het kan zijn dat er mensen zijn die niet geloven en toch hun leven opofferen voor een ander. Voor hen is dat dan ondanks hun geloof. John Lennon stelt voor om het te proberen: te leven alsof er geen hemel is. Dat is geprobeerd in een compleet wereldrijk. Maakte dat de mensen gelukkig? Lees maar eens hoe het Griekse en Romeinse rijk werkelijk was.

2. De hemel geeft ons kracht om goed te leven


De hemel geeft ons niet alleen een reden om goed te doen op aarde, maar geeft ons ook kracht daarvoor.  De mensen die het boek Openbaring lazen leefden niet in een epidemie voor zover wij weten.  Hun probleem was hevige christenvervolging. Wat hadden zij aan deze tekst?

Ik denk dat de Bijbeltekst die we lazen ons wil helpen de hemel voor te kunnen stellen. In vers 21 staat bijv. : ‘De straten van de stad waren van zuiver goud en schitterden als glas’. Jonathan Edwards  schreef in 1720 een preek over het ene woordje ‘als’ uit deze tekst. Hij legde uit dat je in de Bijbel ziet dat alles wat er over de hemel geschreven wordt draait om het woordje ‘als’. Het is ‘als een koninkrijk’, ‘als zuiver goud’, ‘als doorschijnend glas’. [vert.: in de NBV wordt ‘schitterden als glas’ geschreven. Alle andere Nederlandse en Engelse vertalingen zoals te vinden op biblija.net spreken niet over ‘schitteren’, maar ‘doorschijnend’ of ‘transparant’] Er bestaat geen doorschijnend goud. De Bijbel wil ons een voorstelling laten maken hoe de hemel zal zijn. En als je dan een geweldig grootse voorstelling hebt gekregen mag je bedenken: ‘het is nog oneindig mooier dan dat’.

In tegenstelling tot wat John Lennon zong ‘Imagine there’s no heaven’ zegt de Bijbel juist: stel je voor hoe de hemel zal zijn. Het is als een koninkrijk, als een feest, als een bruiloftsfeest, als een rivier van geluk, etc. Probeer er een voorstelling van te krijgen en bedenk dan: het is nog oneindig veel mooier in het echt. Waarom?

Paulus schrijft in Rom. 8,18: ‘Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard.’ Als je je zorgen maakt en als je bang bent, heb je een beeld in je hoofd van wat komen gaat. Je stelt je iets voor, je denkt er over naar wat er zou kunnen gebeuren en wat er mis zou kunnen gaan. Paulus zegt: het lijden van deze tijd staat in geen verhouding met het goede wat ons te wachten staat. Als je niet in angst en zorgen wilt blijven steken, stel je dan voor hoe die toekomst er uit ziet in plaats van je in te denken wat mis kan gaan. Als je blijft steken in zorgelijke gedachten en je blijft maar piekeren en je zorgen maken, dan moet je niet stoppen met denken, maar je moet inzien dat je denkt aan de verkeerde dingen.  Als je in moeite leeft, denk dan niet aan de moeite die gaat komen, maar aan de glorie die je zeker tegemoet gaat.

Het gaat er dus om dat je je de hemel voorstelt – dat je denkt over de hemel en de nieuwe aarde.

Dit denken past zowel bij mensen die op een no-nonsense manier denken (exacte denkers, rationele mensen) als ook bij mensen die meer in beelden denken (artistiek). Voor de rationele mensen zegt het geloof: ‘Neem deze boodschap aan en blijf er over denken tot de glorie die je tegemoet gaat je helemaal gaat beheersen. Er is geen trucje dat je moet leren, maar denk, overweeg, reken het maar na!’. Denk: ‘Als dit allemaal waar is, waar ik ben dan bang voor? Als dit allemaal klopt, wat ben ik dan waard?’.

Anderzijds: voor degenen die meer in beelden denken past het geloof ook. De Bijbel voert ons mee naar intieme poëzie.De Bijbel stelt dat je nooit in staat zult zijn om lijden, zorgen en moeiten te verdragen tenzij je geleerd hebt hoe je je in gedachten de eeuwigheid kunt voorstellen en hoe je beelden in je hoofd kunt krijgen van de glans van die glorie. Laat je gedachten maar eens de vrije loop om je voor te stellen hoe de nieuwe aarde er uit ziet in plaats van je voor te stellen wat er in deze wereld allemaal mis kan gaan.

Je zult nooit een echt christelijk leven kunnen leiden als je niet vol bent van de glorie die je te wachten staat en waarbij alle zorg en gevaar in dit leven verbleekt.  

Een prachtig voorbeeld hoe uitzicht op de toekomst het heden draaglijk maakt  is te vinden in Tolkien’s ‘In de Ban van de Ring’. Sam houdt op een nacht de wacht tijdens een reis die al vele verschrikkingen kende en een onzekere angstige toekomst zal hebben.

“Om zich wakker te houden, kroop hij uit de schuilplaats en keek naar buiten. Het land scheen vol gekners en gekraak en sluipende geluiden, maar er was geen geluid van stem of voet. Ver boven de Ephel Duath in het westen was de nachtelijke hemel nog bleek en vaag. Daar zag Sam in een ruïne van wolken boven een donkere piek hoog in de bergen even een witte ster schitteren. De schoonheid ervan ontroerde zijn hart toen hij uit het verlaten land opkeek, en de hoop keerde tot hem weer. Want als een schicht, klaar en koud, drong de gedachte tot hem door dat de Schaduw tenslotte een klein, voorbijgaand iets zou zijn; licht en hoge schoonheid waren voor altijd buiten zijn bereik. Zijn lied in de Toren was veeleer uitdaging dan hoop geweest, want toen dacht hij aan zichzelf. Nu verontrustten een moment zijn eigen lot en zelfs dat van zijn meester hem niet langer. Hij kroop weer in de braamstuiken terug en ging naast Frodo liggen, schudde alle vrees van zich af en liet zich in een diepe ongestoorde slaap zinken. “[In de ban van de Ring, De terugkeer van de Koning. Deel VI, pag. 221].

Wat was er aan de hand met hem? Wist hij niet al lang dat de schaduwen ooit zouden verdwijnen? Zeker, hij wist het wel, maar hij gebruikte eerst niet zijn voorstellingsvermogen om er moed en doorzettingsvermogen uit te krijgen. Stel je dit gesprekje voor: “Weet je niet welke glorie ons te wachten staat?”. “Ja, dat weet ik, maar….”.   De glorie die ons te wachten staat is dan niet meer dan ‘informatie’. Door te denken, te lezen, te mijmeren, te mediteren over de hemel kun je er vervuld van raken. Pas als je gegrepen wordt door de kracht van de hemel zul je op een andere manier gaan leven, soms (zoals Paulus) zelfs een heel ander leven.  Ik roep je op te bidden of de Heer je wil helpen de glorie van de toekomst te zien. De hemel geeft je kracht om alles aan donkerheid en moeiten aan te kunnen.

3. De hemel geeft ons doelstellingen die nog uitstijgen boven ´goed leven op aarde´


In het eerste punt zagen we dat de hemel ons een reden geeft om goed te leven op aarde. In het tweede punt werd aangevuld dat we ook kracht krijgen om goed te leven, door het zicht op de hemel. Tot slot zien we hoe de hemel ons doelstellingen aanreikt die de aardse doelen overstijgen.

De hemel reikt ons doelen aan die uitstijgen boven het aardse en waarmee het leven op aarde gelukkiger kan worden. Laten we nog eens kijken naar de metaforen die in het Bijbelgedeelte worden gebruikt. Er zal een licht zijn dat groter is dan alle lichten die wij nu kennen. Er is een boom die genezing brengt, beter dan alle genezing die wij nu kennen.

De hemel verlicht de druk die wij nu vaak uitoefenen op allerlei mensen en dingen om ons heen. Als je alles verwacht qua geluk van bijvoorbeeld je vrouw, je kinderen en je werk, dan leg je een enorme druk daarop. Je legt je hele ziel en zaligheid op hen en dat geeft een zware druk.  Vergelijk het met een brug waar je altijd een bordje bij ziet staan hoeveel druk hij maximaal kan verdragen. Voor alles wat voor jou veel betekent ( een echtgenoot, een kind, een carrière, wat het ook maar is waar je je mee bezig houdt )  geldt dat als je er teveel druk op uitoefent het bezwijkt. Wat je zeker niet moet doen is je hele ziel en je ultieme hoop er op leggen.  Denk je maar eens in: je hebt een geweldige echtgenoot en een gelukkig huwelijk en toch blijf je altijd maar verlangen naar meer. Wat een zware druk legt dat op het huwelijk. Als je je voorstelt hoe mooi de hemel is en als je verlangt naar de hemel krijgt je huwelijk niet meer zo’n zware druk van altijd maar onvervulde verlangens te verduren.  En mooier dan dat: want juist dán zul je meer kunnen genieten van wat er wél is…!

Hoe zit dat dan? Hoe kan het dat je minder geniet als je er té veel van verwacht? Vergelijk het met een park zoals in hier in New York. Het zijn heerlijke parken…! Maar er zijn ook mensen die daar permanent wonen omdat ze dakloos zijn. Wat jou aantrekt naar het park is de schoonheid er van. Maar als je probeert er in te leven, verdwijnt de schoonheid juist. Want een park is geen plek om je eten te vinden, om te slapen, om je te wassen, om naar de wc te gaan. Als mensen proberen dat te doen en hun hele levensbehoefte proberen te vervullen in dat park, verdwijnt juist het mooie van het park voor hen uit beeld.

Dus wat betreft je echtgenoot, je werk, je familie etc.:  ga met ze om zoals met het park: geniet van wat er is, maar probeer niet je hele leven er mee in te vullen. Zoals je ten opzichte van het park kunt zeggen ‘ik ga er heen om te genieten van de schoonheid, maar ik hoef er niet te leven’ zo kun je ook met al die waardevolle mensen en zaken in je leven omgaan: laat niet je hele leven er vanaf hangen. Laat je wél je leven er vanaf hangen, dan zal de schoonheid die er wel was verbleken.

Als je zegt: “ik zal niet vergeten wat mijn echte thuis is, wat mijn echte land is waar ik bij hoor” dan sta je anders in het leven hier op aarde. De hemel geeft je de kracht om het moeilijkste hier op aarde te kunnen verduren én de hemel geeft je een reden om eindelijk echt te genieten van wat hier nog wel is. Dus als je merkt dat je eigenlijk voortdurend verongelijkt bent en loopt te klagen over wat je niet hebt: de verandering ligt in jezelf! Als je het uitzicht hebt op het allerbeste wat nog moet komen kun je veranderen van een klager in een verdrager en zelfs genieter… [noot: denk eens aan de link naar de uitspraak van Corrie ten Boom ‘het beste deel moet nog komen’ en hoe voor haar het uitzicht op de hemel kracht gaf het lijden in de concentratiekampen te kunnen dragen].

Hoe krijg je dit uitzicht? In Openbaring wordt Jezus nog steeds ‘het Lam’ genoemd. Is dat nog niet voorbij dan? Jezus is toch gestorven als Lam? Zelfs in de hemel is de enige reden dat je kunt genieten: het evangelie van Jezus. Als je denkt dat je door het doen van goede dingen verlost zult worden zul je God gebruiken om dingen te krijgen. Je probeert God te gehoorzamen zodat hij jou zal gaan zegenen… Maar wanneer je tot het geloof komt dat je alleen uit genade gered wordt verandert dat. In Jezus hebben we alles. Hij is onze plaatsvervanger. Als hij niet was gestorven waren wij gedood. Nu hij wel gestorven is krijgen wij het leven. Als je dat echt gelooft gebruik je niet langer God om dingen te krijgen, maar gebruik je dingen om God te krijgen.  Wat er echt in de hemel is, is God. De reden om God te eren en goede dingen te doen is niet om er zelf beter van te worden, maar om Hem te eren en te danken.  Je gehoorzaamt en dient hem om wie Hij is.

Mensen zeggen wel eens: het is raar dat alleen mensen die in het evangelie geloven naar de hemel zouden mogen. Maar als je het evangelie echt snapt zie je dat je alleen naar de echte hemel kunt verlangen als je het evangelie gelooft! Mensen die niet in het evangelie geloven maar wel zeggen te verlangen naar ‘de hemel’ verlangen naar iets wat hen optimaal bedient en niet naar een plek waar zij God volmaakt kunnen dienen.

Het is alleen door het Lam dat je daar naar kunt verlangen; daar mag komen; daar mag zijn. Het evangelie verandert je waardoor je moeiten op aarde kunt verdragen door de glorie die ons wacht. Laat je het evangelie niet tot je doordringen, dan is de hemel voor jou net als voor de heidenen iets ver weg bij hen vandaan en word je angstig en verslagen als er tegenslag op je weg komt. Maar als jij leert leven in het Licht en je gedachten richt op de realiteit die voor ons ligt zul je ervaren dat ook nu al je leven geborgen is in Christus met wie we ooit in volmaakte glorie zullen leven.

[Toevoeging: twee filmpjes die prachtig aansluiten op de boodschap van deze preek.

Over het totaal andere zicht op de toekomst dat je als christen hebt. https://www.youtube.com/watch?v=86dsfBbZfWs

Over ‘bidden’ met gebruik van de beelden uit openbaring: https://www.youtube.com/watch?v=2MlGmO_6EoE

]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten