Preek van
Tim Keller (uit september 1993) gehouden in Redeemer Presbyterian Church New
York.
In het engels te beluisteren via http://sermons2.redeemer.com/sermons/search-happiness
Psalm 1
1 Gelukkig de
mens
die niet meegaat met wie kwaad doen,
die de weg van zondaars niet betreedt,
bij spotters niet aan tafel zit,
2 maar vreugde
vindt in de wet van de HEER
en zich verdiept in zijn wet, dag en nacht.
3 Hij zal zijn
als een boom,
geplant aan stromend water.
Op tijd draagt hij vrucht,
zijn bladeren verdorren niet.
Alles wat hij doet komt tot bloei.
4 Zo niet de
wettelozen!
Zij zijn als kaf
dat verwaait in de wind.
5 Wettelozen
houden niet stand waar recht heerst,
zondaars niet in de kring van de rechtvaardigen.
6 De HEER beschermt de weg van de rechtvaardigen,
de weg van de wettelozen loopt dood.
|
De mens is enorm ontwikkeld, maar is de mens gelukkiger
geworden? Vandaag de dag leven we in de moderne tijd die met een zekere
verachting naar het verleden kijkt en het vooral verwacht van de eigen
ontwikkeling. Sinds een paar honderd jaar (beginnend bij de Verlichting) is het
idee: onze kennis en ons verstand zal ons steeds meer duidelijk maken hoe we de
problemen van het leven kunnen oplossen.
En eerlijk gezegd: sommige dingen zijn inderdaad verbeterd.
Techniek heeft het leven op allerlei manieren fysiek veiliger gemaakt. Maar als
je kijkt naar onze voorouders een eeuw of twee geleden, als je leest in de
kranten en boeken van toen, zag je toen net zoveel verveling, wanhoop,
betekenisloosheid als nu? De mens is vandaag in vele opzichten minder gelukkig
dan vroeger.
De bijbel stelt dat je niet gelukkig wordt van technische
vooruitgang, psychologisch inzicht, biochemie, stedebouwkundige planning etc.
etc. Die dingen kunnen fysiek misschien comfort brengen, maar geluk staat veel hoger als concept en is
niet afhankelijk van allerlei ontwikkelingen.
Het boek Psalmen biedt heel oude kennis en wijsheid over het
leven. Ook vandaag de dag is die nog heel actueel. Psalm 1 pakt direct een
hoofdthema: geluk. Als je al Christen bent en je weet veel over de bijbel.
Vraag je dan eens af: ben je fundamenteel gelukkig? En zo nee, waarom niet? Weet
de mens eigenlijk wel hoe hij gelukkig moet worden?
In psalm 1 gaat het over vier principes:
1.
Geluk is mogelijk
2.
Echt geluk is fundamenteel geluk, niet oppervlakkig
geluk
3.
Geluk is een bijproduct
4.
Zoek waar je écht voor leeft.
1. Geluk is mogelijk
Geluk is mogelijk. Dat klinkt nogal logisch. Maar het is
goed om er bij stil te staan. De meeste mensen gaan er om te beginnen vanuit
dat geluk normaal is. Als kind beleef je
de wereld meestal zo dat allerlei nare dingen de bedreiging zijn van geluk en
dat bij het verdwijnen van de nare dingen het geluk weer normaal wordt. Je
krijgt allerlei lessen van je ouders over geld, hard werken etc. En als je die
maar zult volgen zul je geluk vinden. Natuurlijk zal er geluk zijn…
Als je ouder wordt ontdek je echter iets anders: geluk is
vaak helemaal niet zo dichtbij. Veel van de meest beroemde mensen ter wereld
zijn heel cynisch over geluk. Superberoemdheden blijken vaak helemaal niet
gelukkig te zijn. Dat zie je ook in literatuur zoals bijvoorbeeld van
Shakespeare. Het wereldbeeld dat hij beschrijft in ‘Much Ado About Nothing’ of
in Hamlet of Macbeth laat zien dat verkregen macht, het behalen van een hoogste
doel, verre van gelukkig maakt. Integendeel... Het gevolg is dat we als kind dus starten met te denken dat geluk ‘normaal’ is en eindigen met het idee dat geluk onbereikbaar is.
Er zijn vier manieren waarop mensen naar geluk kunnen kijken:
- Mensen die denken dat geluk normaal is tenzij je
er te dom voor bent
- Mensen die denken dat geluk onbereikbaar is
- Een groep er tussen in die aan het schuiven is
van het ene naar het andere beeld. Zij zijn ontzettend druk bezig met het leven
en de zoektocht naar het ware geluk
- Een groep die heeft ontdekt wat Bijbels geluk
is, wat de Bijbel leert over geluk zoals in Psalm 1.
Christenen kunnen uit de Bijbel leren dat geluk mogelijk is. Het is niet normaal en ook
niet onbereikbaar. Het is mogelijk om in deze
wereld toch een fundamenteel gelukkig mens te zijn.
De vraag is waarom zo weinig mensen gelukkig zijn. Het
antwoord is: omdat mensen het op de verkeerde manier zoeken. De volgende punten
van deze preek (2 en 3) laten twee misverstanden zien als het gaat om het
zoeken van geluk:
(punt 2) echt geluk is fundamenteel geluk en niet slechts
oppervlakkig
(punt 3) geluk is een bijproduct van iets anders2. Echt geluk is fundamenteel geluk, niet oppervlakkig geluk
De psalm zegt: een gelukkig mens is als een boom geplant bij
een waterstroom. Een bijzonder mooie metafoor. Kijk eens naar die boom. Die
ondergaat de seizoenen. Hij draagt niet altijd vrucht, hij staat niet altijd in
bloei. Hij is onderhevig aan de seizoenen: de koude winter, de verzengende
zomer. Het verschil tussen deze boom en
vele andere bomen is dat hij geplant is aan stromend water. De wortels hebben toegang tot water, zelfs
als het klimaat heel heet en droog is of juist koud.
Wat we hier uit kunnen leren over een basisfout die je kunt
maken qua zicht op geluk: dat je denkt dat geluk in de omstandigheden zit. Je kijkt hoeveel regen je krijgt en of je de
juiste hoeveelheid zonneschijn ontvangt. Maar het geheim van geluk is: het is
te vinden in je fundament, waar je bent geworteld.Dat die fundamentele positie het verschil maakt is ook in het volgende versje te zien:
Two man looked out
through prison bars
One saw mud, the other stars.
(twee mannen keken door de tralies van hun gevangenis, de
ene zag slechts modder, de ander zag de
sterren).One saw mud, the other stars.
Wat wil dat zeggen: de mannen zitten in dezelfde situatie,
hebben het zelfde uitzicht etc. Wat is het verschil: de mens zelf. Heeft dat
iets te maken met onze psalm? Ja! Van buitenaf ziet een boom die wel aan een
waterstroom is geplant er net zo uit als een boom die dat niet is. Een christen
is niet simpelweg iemand die goede dingen doet, maar een christen is iemand die
geplant en geworteld is in iets buiten
zichzelf!
Daarom spreekt de bijbel ook over een weder-geboorte. En dat is ook de reden waarom Petrus het heeft over
dat we deelgenoot worden van de Goddelijke natuur en ontkomen aan de zelfzucht
waaraan de wereld ten onder gaat. Er is iets van buitenaf in ons geplant
waardoor we nu anders zijn, geworteld in God. Bomen kunnen zichzelf niet
planten. Er is iets wat jou geplant heeft (aan een waterstroom) en nu is er een
nieuwe onbekende kracht in je - een
toekomstbeeld dat je nooit had – je begrijpt dingen die je nog nooit begreep.
Dát is waar geluk vandaan komt.
Je kunt het ook van een andere kant benaderen: de boom
ervaart ellende. Het doet pijn, hij draagt niet altijd vrucht en tóch: zijn bladeren verdorren niet.
Veel mensen missen dit punt aanvankelijk: dat het om een
balans van geluk, maar ook om pijn gaat. In 1 Petr. 1.4-6 staat: “Je verheugt
je in de onvergankelijke erfenis die jou wacht in de hemel; in de redding die
je tegemoet ziet; verheug je ook al moet je nu nog tot je verdriet nog een
korte tijd allerlei beproevingen verduren.” Het is dus niet ‘je verheugde je eerst, maar
nu leef je in verdrukking’. Het diepe geluk van de redding en het ondergaan van
verdrukking kunnen dus samengaan: omdat
je geworteld bent in iets anders dan de omstandigheden die je kwellen.
Er zijn helaas ook in de kerk mensen die dit niet begrijpen.
Als zij iemand ontmoeten die iets erg overkomt zeggen ze: ‘blijf opgewekt en
prijs de Heer, laat je er niet door terneerslaan joh! Je kunt gelukkig nog bij
ons in de kerk zijn’. Die manier van helpen is niet het brengen van Gods vrede,
maar dat is een soort brainwashing. Kijk naar de boom: juist doordat hij door
een seizoen van droogte gaat moet hij zijn wortels uitstrekken naar het
water. Iedereen die dit fundamentele
geluk gevoeld heeft weet dat dit gebeurt: leven in een pijnlijke situatie en
juist dan tóch het echte geluk zien. Sterker nog: je zult niet weten wat het is
om je te verheugen in de Heer als je niet lijdt aan dit leven. Misschien lijdt je leven aan droogte en
vruchteloosheid. Dat zal je er toe brengen om je wortels meer naar de echte
voeding bij God uit te strekken.
Bijbels geluk is dus niet een kortstondig pleziertje of
oppervlakkig geluk. Geluk is dus niet in wat je op een zeker moment krijgt, maar in wie je bent. Het gaat dus niet om de omstandigheden, maar
om het ‘zijn’. En hoe tegenstrijdig
het misschien ook lijkt: het fundamentele geluk ervaar je juist als je in een
moeizaam leven lijden meemaakt. In het kort: Wordt jouw geluk minder als je iets moeilijks meemaakt? Dan is het slechts het oppervlakkige aardse geluk. Wordt jouw geluk gestimuleerd door moeite? Dan is het fundamenteel geluk door het geworteld zijn in Christus.
Geluk wordt dus niet door je omstandigheden bepaald, en zeker niet door jouw beheersing van de omstandigheden, maar door jouw trouw en loyaliteit aan Hem.
3. Geluk is een bijproduct
In de Bijbel kom je het woord ‘gelukkig’ (oudere vertaling
‘welzalig’ of ‘gezegend’) ontzettend vaak tegen. Geluk is nooit direct
verkrijgbaar, maar is het gevolg van iets anders. Er staat bijvoorbeeld niet in Matt. 5 (zaligsprekingen)
‘gelukkig is degene die geluk zoekt, gelukkig wordt degene die hongert naar
geluk’. Geluk ontvang je als je iets zoekt wat groter is dan geluk zelf.
Misschien heb je dit al eerder gehoord en voel je je nu niet
gelukkig. Waar ben je nu dan naar op zoek? Als je rechtvaardigheid zoekt in
plaats van geluk ontvang je beiden… Als je geluk zoekt, meer nog dan
rechtvaardigheid ontvang je geen van beiden…De Psalm leert ons te onderzoeken: waar leef ik werkelijk voor? Jezus leert in Matt. 6: Maak je geen zorgen. Over helemaal niets! Maar zoek juist het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid. Dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. (6,19-33). Wat betekent het om eerst het koninkrijk van God te zoeken en Zijn gerechtigheid? Jezus leert ons: zolang als jij je eigen geluk als hoogste doel stelt zul je ongelukkig blijven.
Denk er eens over na: hoe komt het dat je soms liegt terwijl
je liegen niet goed vindt? Hoe komt het dat je soms iemand bedriegt? Hoe komt
het dat je normen in je leven hebt die je zelf toch (soms) overtreedt? Dat komt
doordat in de meeste gevallen wij denken: “ik heb echt wel principes hoor!
Eerlijkheid is echt goed evenals integriteit, vriendelijkheid enz. Maar soms
moet je wel een uitzondering maken. ” Wat bedoel je daar dan mee? Is er dan een
hoger principe? Kennelijk wel! Je hogere principe is dan “ik moet wel gelukkig
kunnen worden”. Dan zeg je “Ik geloof in
de waarheid, maar niet als ik er mijn baan door zou verliezen, want dan wordt
ik ongelukkig”. Of “Ik heb zo mijn principes maar ik wil niet mijn vriendin
verliezen”. Je draait het dan om: eerlijkheid is uitstekend, maar bovenal zoek
je geluk. De bijbel leert ons dat dat de
basisgerichtheid van onze zielen is (sinds de zondeval….) . Je zult op die manier nooit geluk vinden! Als jij geluk zoekt zal het je altijd
ontsnappen en aan je voorbij gaan. Als jij een gelukkig huwelijk zoekt zul je
het nooit krijgen. Als jij een carrière als hoogste doel stelt zul je het nooit
bereiken en in plaats daarvan angst ontvangen.
Mensen zeggen soms
als ze zich gelukkig voelen ‘ik zou dit moment wel voor altijd willen
laten voortduren’. Ga je gang en probeer
dat eens…. En je zult merken dat het plezier er juist dan al af gaat.
Wil God jou gelukkig maken? Ja! Maar als je naar God komt om
er zelf gelukkig van te worden maak je van Hem een afgod! Als je bijvoorbeeld denkt “ik wil best
overwegen om te gaan geloven in God, maar vooral als ik zie dat het me wat
oplevert. Dat ik mijn doelen bereik en er gelukkiger van wordt”. Dan ben je
niet op zoek naar God maar naar een butler!
Het is heel simpel: God bestaat of Hij bestaat niet. Als hij
niet bestaat kun je niet naar Hem toe om gelukkig te worden. Maar als Hij wel
bestaat moet je je realiseren dat Hij je gemaakt heeft en je eigenaar is. En niet
naar Hem toekomen en gehoorzamen wordt daarmee onrecht. De enige manier om dus echt naar God toe te gaan is zonder voorwaarden. Ga naar Hem en zeg “laat dat ‘geluk’ maar
zitten, ik ben u gewoon alles verschuldigd. Ik ben helemaal van U”. Er zijn twee manieren waarop je naar God kunt
gaan:
a. Je zegt “Ik ben u alles verschuldigd, u
bent mij niets verschuldigd”
b. Je zegt “Ik wil best naar U komen, maar
dan wil ik er wel wat voor terug zien”
De enige manier om bij jezelf na te gaan op welke manier jij
naar God bent gekomen is door te bedenken wat er gebeurt in de ‘slechte
seizoenen’. Als je iets ergs
overkomt. Zeg je dan ‘wat voel ik me
ondanks de ellende toch prettig dat ik
naar de kerk kan, wat voel ik me beter nu ik de bijbel lees’? …. Weet je wat dat aantoont? Dat je naar Hem
bent gekomen op de basis van dat jouw geluk toch nog centraal staat. Je eigen geluk blijft dus toch de hoogste
prioriteit houden en je gebruikt God om het te bereiken!...
Dat is echt anders dan wanneer je zegt “Ik kom naar God en
als ik geluk ontvang. Prima! Maar ik zoek het niet meer zelf”. Het lijkt heel
paradoxaal maar hoe minder je je zelf
bezighoudt met je geluk en je juist bezighoudt met Hem, hoe gelukkiger je
wordt. Dit is geen truc! Denk dus niet
“ah, ik snap het. Dus ik kom nu naar God en daarmee wordt ik alsnog gelukkig…”.
Vergeet niet dat het om de Almachtige God gaat die zich niet voor jouw karretje
laat spannen…
Richt je op de hemel, dan krijg je bovendien kracht voor het
leven op aarde. Richt je op het leven op aarde en je krijgt geen van beiden…
4. Zoek waar je écht voor leeft
Dus: geluk is mogelijk. Waarom voelen we ons dan niet
gelukkig? Een korte terugblik:
-
(2e punt ): omdat we het in de
omstandigheden zoeken en niet in het fundament: het geworteld zijn in Christus.
-
(3e punt): omdat we het direct willen
en het opeisen als iets niet onderhandelbaars. We willen best God dienen en we staan
positief ten opzichte van de 10 geboden en we willen best goede dingen doen,
maar we moeten ons er dan wel gelukkig
door kunnen voelen. Dat is voor ons niet onderhandelbaar. Zolang je dat als
eis blijft zien zul je het niet
vinden..!
De Psalm maakt duidelijk dat het niet alleen gaat om een
bepaalde goede keus te maken, maar ook om andere concrete dingen niet te doen. Het begint met ‘Gelukkig
de mens die niet… die niet.. die niet…’. Dat laat zien dat je eerst moet
onderzoeken of je verkeerde dingen doet en iets moet veranderen aan je
gerichtheid. Als je kijkt wat er voor werkwoorden worden gebruikt valt op hoe
omvangrijk het is:
-
Meegaan met wie kwaad doen/de weg van zondaars betreden:
dat gaat over je gedrag
-
Zitten bij spotters: in die cultuur betekende
dat: waar je zit, daar behoor je;
daar wil je bij horen.
Wil je gelukkig worden? Vers 1 benadert het vanuit het
negatieve perspectief (niet.. niet.. niet..), vers 2 vanuit het positieve. Die
beide gezichtspunten gaan we nu nog bekijken:
Je moet uitvinden wie jij toebehoort. Iedereen moet bekeerd
worden. Dat betekent: op een zeker moment zul je moeten inzien dat er iets
anders dan God is wat jou beheerst; wat bezit heeft van jou. Paulus zegt in 2
Kor. 4.7vv: “Het moet duidelijk zijn dat onze overweldigende kracht niet van
onszelf komt, maar van God. We worden
van alle kanten belaagd, maar raken niet in het nauw. We worden aan het
twijfelen gebracht, maar raken niet vertwijfeld.” Hij zegt daar: ik lijd wel
aan de verschillende seizoenen in mijn leven, maar ik heb wortels in God en
daardoor overleef ik. Vertaald naar onze
tijd: je bent bijv. op een mooi punt in je carrière en opeens gaat alles mis en
blijf je met lege handen achter. Of je staat in de kerk om te trouwen en degene
met wie je zou trouwen komt opeens niet. Moet je dan blij zijn? Nee natuurlijk
niet. Het is een door God ingeschapen verlangen om een partner te hebben, om
tevreden te zijn in je werk. Wat Paulus aanduidt is het verschil tussen: ‘zeker
zijn van je echtgenoot’ en ‘je zekerheid halen uit je echtgenoot’. Er is een groot verschil tussen ‘iets graag
willen’ en ‘je helemaal laten in beslag nemen door iets; er in zitten; al je
gewicht er op leggen (wat je bij een stoel doet)’. Als jij als christen zegt: ‘ik ben al lang
christen, en ik weet gewoonweg dat ik niet een fundamenteel gelukkig en blij
mens ben’. Vraag je dan eens af: naar
wiens pijpen dans jij werkelijk? Wie brengt de muziek in jouw leven? Wat
heeft jou in bezit? Wat zijn de
fundamentele loyaliteiten in jouw leven? Welke wegen bewandel jij? Bij wie zit
jij? Je kunt niet het fundamentele geluk vinden zonder eerst te zien waar het niet is te vinden, waar jij je van moet
afkeren omdat het je hart en je verstand in beslag neemt.
Ook mensen die zeggen ‘ik ben Christen’ kunnen nog steeds
vast zitten in hun oude patronen. Als jij je niet fundamenteel gelukkig voelt,
is de diepgaande conclusie: je zit nog in een verkeerde stoel in plaats van bij
God ‘op schoot’. Het echte christelijke leven gaat dus niet over ‘altijd blij
zijn’ (wat meer met brainwashing te maken heeft) maar ook niet over het andere
uiterste ‘totaal verslagen zijn, vermorzeld door tegenslagen’. Kijk eens naar
Jezus: Hij had de perfecte relatie met God de Vader en toch was Hij vaak
verdrietig en huilde Hij. Het leven was voor Hem lijden maar de relatie met de
Vader was genoeg, ja zelfs alles! Tót zelfs die Vader Jezus verliet en Jezus de
wanhoopsschreeuw uitte ‘Mijn God waarom hebt U mij verlaten’. Dát was het
ergste lijden voor Hem.
Als voor jou het leven voelt alsof het zinloos is en je in
totale wanhoop bent, dan ‘zit je in iemand anders zijn stoel’. Dat is het
perspectief vanuit de negatieve kant. (vers 1)
Positief benaderd (vers 2) staat er: ‘wie vreugde vindt in
de wet van de Heer’. Het probleem met die formulering zit in het woordje ‘wet’.
Sommigen denken dan direct aan het stukje van de bijbel waar de ‘regels’
staan. De term ‘wet van de Heer’ gaat
echter niet alleen over de 10 geboden maar over de hele boodschap van God als
regel voor je leven. De man van Psalm 1
zegt niet alleen maar ‘die 10 geboden, die zijn best goed en ik ga proberen er
wat mee te doen’, maar zijn vreugde
is in de wet van de Heer. Hij is verrukt over en kan er niet over stoppen te
denken, dag en nacht. Wat ziet hij dan? Hij ziet de centrale boodschap van de
bijbel. Wat is die centrale boodschap? Dat die grote machtige God zijn Zoon
gestuurd heeft om te sterven voor jou zodat Hij jouw Vader kon worden.
Bekijk het eens vanuit de gelijkenis van de vrijgevige vader
(zie boek van Tim Keller ‘De vrijgevige
God’ over de gelijkenis uit Lucas 15). De verkwistende zoon komt terug bij de
Vader en hij vraagt niet om geluk (Lucas 15), maar hij zegt ‘Vader ik heb
gezondigd tegen de hemel en u, ik ben het niet meer waard uw zoon te zijn, maak
mij alstublieft een knecht van u’. Hij is niet op zoek naar geluk en comfort.
Hij zegt slechts: ik behoor U toe en ben alles aan U verschuldigd. En op dat
moment dat de zoon bij de Vader komt en zegt: ik geef mijn aanspraak op, wordt
maar mijn Koning, op dat moment wordt de Koning juist zijn Vader. En de Vader zegt: ‘geef hem mijn mooiste
gewaad en geef hem een mooie ring. Hij is mijn kind!’. En die boodschap is de boodschap waarover vers 2 gaat. Vindt daarin je
vreugde!
Het water waarover vers 3 gaat is die wet van de Heer.
Daaruit haalt de mens alles wat hij écht nodig heeft en verheugt zich er in:
dag en nacht. Zijn blad blijft groen, zelfs in de hitte. Weet jij hoe je dat
doet? Door bijv. de boodschap uit Lucas 15 telkens te herhalen en werkelijk tot
je door te laten dringen. Dag en nacht! Als je dat echt doet zul je misschien
wel vaker verdrietig zijn… Het christelijk geloof maakt je enerzijds een
verdrietiger mens, anderzijds juist een diep gelukkig mens.
Mensen die God niet erkennen in hun leven ontkennen hoe
kapot het leven is. Het is vergelijkbaar hoe ik omga met een storing in mijn
auto. Mijn vrouw zegt ‘hoor je dat geluid? Dat is er toch niet altijd geweest?’
en ik zeg ‘nee hoor, alles is prima! We kunnen ons geen andere conclusie
veroorloven…’. Als je de boodschap van de bijbel echt toelaat in je leven voel je de pijn van de wereld en is er
geen noodzaak meer voor je om die werkelijkheid te blijven ontkennen. Maar
ondanks dat je die werkelijke situatie van de wereld ziet (die verdrietig
stemt…) heb jij een bron van geluk die je uittilt boven de ellende van de
wereld. Je zonden zijn van jou afgescheiden en zullen nooit meer tegen je
worden gebruikt. En je zult met God samen mogen leven voor eeuwig in een nieuwe
hemel en aarde waar alleen maar recht en gerechtigheid is.
Je bent nu nog als christen gelukkiger en verdrietiger op
hetzelfde moment. Maar het geluk kan het verdriet bedekken. Dat is wat er
gebeurt als je leert de boodschap van het evangelie tot je bron van vreugde te
hebben en je er in te verdiepen, dag en nacht. Kun je dat? Er naar luisteren,
het lezen, het zingen?
See, the streams of living waters,
springing from eternal love,
well supply thy sons and daughters,
and all fear of want remove.
Who can faint while such a river
ever will their thirst assuage?
Grace which like the Lord, the giver,
never fails from age to age.
Zie! Die stromen van levend water
ontspringend uit eeuwige liefde
Die je zonen en dochters overvloedig voorziet
En alle angst voor gebrek wegneemt
ontspringend uit eeuwige liefde
Die je zonen en dochters overvloedig voorziet
En alle angst voor gebrek wegneemt
Wie komt nog te kort als zo’n rivier
Voor altijd hun dorst zal lessen?
Het is pure genade die zoals de Heer onze gever
nooit zal laten ontbreken van eeuwigheid tot eeuwigheid
Voor altijd hun dorst zal lessen?
Het is pure genade die zoals de Heer onze gever
nooit zal laten ontbreken van eeuwigheid tot eeuwigheid
[ Bron: “Glorious things of Thee are
Spoken” Vers 2. Te vinden op http://www.hymnsite.com/lyrics/umh731.sht ]
Dus: geluk is mogelijk. Zoek het niet rechtstreeks, zoek het
niet in de omstandigheden maar in plaats daarvan: onderzoek waar je écht voor
leeft en leer hoe je je vreugde kunt vinden in de wet van de Heer, de boodschap
van het evangelie. Hoe je daarmee kunt leren omgaan tot het je dag en nacht
verheugt.
Tot slot: er zijn mensen die dit geen mooie boodschap vinden
die ik nu breng. Misschien leef je wel in pijn en moeite. Je wil je hoop op
betere tijden niet opgeven en je vindt het niet prettig om mij te horen
vertellen hoe je een fundamenteel gelukkig mens kunt zijn. Je wil je hoop op
iets beters hier je vooral laten
opbeuren en daar je kracht uit halen. Ik bied niet mijn verontschuldigingen aan
en komt niet terug op deze boodschap: dit
is wat je werkelijk nodig hebt. Kom en neem het aan!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten