De
Hemelvaart
The
AscensionTim Keller
Handelingen 1:1-12
Te beluisteren in het engels op:
Samenvatting
Hemelvaart
is het logische gevolg op alles wat Jezus daarvoor heeft gedaan. Eerst
begrijpen de discipelen de kracht van de Hemelvaart nog niet. Ze staren naar de
hemel en missen Jezus als leider. Maar door de zachte berisping van de engelen
valt het kwartje: nu Jezus naar de hemel is gegaan, is hij juist méér aanwezig
dan dat hij op aarde was gebleven. De aard van de hemelvaart is dat Jezus, in plaats van binnen onze tijd en ruimte te blijven, waar hij maar op één plek te gelijk kon zijn, daaruit weg is gegaan. Hij heeft nu de positie waarin hij alles kan zijn wat hij was en wat hij deed op aarde: hij is onze herder, hij is onze plaatsvervanger, onze bemiddelaar, ons offer.
De betekenis van Hemelvaart is dat Jezus nu in de hemel profeet, priester en koning is. Zo is hij opgestegen en zo zal hij terugkomen. Wij zijn nu zijn vertegenwoordigers. Dat betekent voor ons dat wij nu op aarde profeet priester en koning zijn. Als jij christen bent en je vertelt iemand anders over Jezus Christus, dan horen ze de stem van Jezus Christus door jou heen. Jij bent de leraar, de profeet. Wij hebben diezelfde bevrijdende kracht.
Handelingen 1:1-12
1 In
mijn eerste boek, Theofilus, heb ik de daden en het onderricht van Jezus
beschreven, 2 vanaf het begin tot aan de dag waarop hij in de hemel werd
opgenomen, nadat hij de apostelen die hij door de heilige Geest had uitgekozen,
had gezegd wat hun opdracht was. 3 Na zijn lijden en dood heeft hij hun
herhaaldelijk bewezen dat hij leefde; gedurende veertig dagen is hij in hun
midden verschenen en sprak hij met hen over het koninkrijk van God. 4 Toen hij eens bij hen was, droeg hij hun op: ‘Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan. 5 Johannes doopte met water, maar binnenkort worden jullie gedoopt met de heilige Geest.’ 6 Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem: ‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’ 7 Hij antwoordde: ‘Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden. 8 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
9 Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. 10 Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. 11 Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’
12 Daarop keerden de apostelen van de Olijfberg terug naar Jeruzalem. Deze berg ligt vlak bij de stad, op een sabbatsreis afstand.
Preek
Inleiding
Aan het eind van het evangelie van Lucas, beschrijft Lucas de Hemelvaart van Christus. En hier, aan het begin van het boek Handelingen, dat ook door Lucas is geschreven, vermeldt hij de Hemelvaart nog een keer.
Er zijn drie momenten uit het leven
van Jezus waar heel veel aandacht aan wordt gegeven in de kerk en de
maatschappij, namelijk bij zijn geboorte, zijn dood en zijn opstanding. En op
die dagen heeft bijna iedereen vrij: met Kerst, met Goede Vrijdag en met Pasen.
Als je naar een kaartenwinkel gaat vind je kaarten die passen bij deze drie
feestdagen.
Je zult echter veel moeite moeten doen
om een Hemelvaartskaart te vinden. Ik heb het geprobeerd. Hemelvaart valt in
het kerkelijk jaar veertig dagen na Pasen, maar in die tijd heb ik geen
Hemelvaartskaart kunnen ontdekken. En dat terwijl het zo’n belangrijke
gebeurtenis was! Ik zal je uitleggen waarom.
Net als dat het belachelijk is om een
prachtig huis te bouwen als er niemand in gaat wonen; net als dat het
lachwekkend is om een heerlijke maaltijd te bereiden als niemand ervan gaat
eten, zo hebben de geboorte, het sterven en de opstanding van Jezus geen enkele
nut als er geen Hemelvaart op volgt. Hemelvaart is het logische gevolg op alles
wat Jezus daarvoor heeft gedaan. Alles wat Jezus op aarde was en alles wat hij op
aarde deed, liet hij de wereld en jouw leven binnenkomen, met alle genezende
kracht die dat in zich had.
Laten we eens gaan kijken naar
- de kracht van de
Hemelvaart
- de aard van de
Hemelvaart
- de betekenis van
de Hemelvaart
Zodra Jezus naar de hemel was gegaan, kwamen er engelen naast de apostelen staan. Zij zeiden, vers 11:
‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken?
Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze
terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’
Hoezo vragen die
engelen: ‘Waarom sta je daar te kijken?’ Ze geven de apostelen een zachte
berisping. Waarom? Voor de apostelen had de Hemelvaart de betekenis dat Jezus
nu afwezig was. Ze waren zijn leiderschap kwijt, de intimiteit met hem en de
bescherming die hij hun gaf. Daardoor stonden ze daar, verdrietig, ontdaan. Maar
de engelen zeggen echter: ‘Als jullie niet vervuld zijn met heerlijke
activiteiten en zelfvertrouwen, als je daar maar blijft staan en als je vastzit
aan inactiviteit, dan begrijp je de essentie van Hemelvaart niet. Dan is het kwartje
nog niet gevallen.’ De reden dat de engelen bij de discipelen komen staan is
dat de doctrine van de Hemelvaart nog niet door hen is begrepen.
Het boeiende voor ons
is dat wij zowel het boek Handelingen als Lucas hebben. Want hier, in Handelingen
staat:
Daarop keerden de apostelen van de Olijfberg terug naar
Jeruzalem.
Maar in Lucas, in de
allerlaatste verzen, Lucas 24: 52 en 52, lezen we:
Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug
naar Jeruzalem, waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden.
Lucas beschrijft hóe ze terugkeerden
naar Jeruzalem. Toen was het kwartje dus wel gevallen! Ze gingen de wereld in
alsof ze ‘Thunderbolts’ waren [letterlijk vertaald: ‘bliksemschichten’. Bedoeld
wordt: met ontzettend veel energie en kracht]. Zo moeten wij ook worden, ook na
de zondag. Wij moeten ook gevuld met die vreugde de wereld in, als ‘Thunderbolts’.
Zo niet, dan hebben ook wij het nog niet te pakken.
Hemelvaart laat zien waarom Jezus al
het andere heeft gedaan. Hemelvaart werkt juist het tegenovergestelde uit van
wat de apostelen verwachtten. Hemelvaart betekent niet dat Jezus afwezig is.
Het vergroot juist de aanwezigheid van Christus. Het betekent niet het verlies
van zijn leiderschap, zijn intimiteit en zijn bescherming, maar juist de
vergroting, de oneindige vergroting ervan.
Dit is ook een geestelijke waarheid.
Tenzij jij begrijpt wat Hemelvaart betekent, tenzij je goed zicht hebt op Jezus
Christus die opgenomen is naar de hemel en nu aan de rechterhand van God in de
hoge zit, zul je omhoog blijven staan staren. En de engel zegt dat dat volkomen
ongepast is.
Deze uitspraak die iemand deed: ‘Als
je hart niet minstens één keer per dag breekt door wat je in het leven
tegenkomt, laat dat een gebrek aan voorstellingsvermogen zien’, is zo waar.
Maar wat kun je dan gaan doen? Er zijn maar twee dingen die je kunt doen: je
kunt je verbeelding stopzetten, je kunt ophouden met nadenken. Of anders kun je
naar de bron gaan van glorievolle vreugde, die je hart niet verdooft en die je
niet verblindt voor de gebrokenheid in de wereld, maar die je omhoog tilt boven
die gebrokenheid. En daar heb je de Hemelvaart voor nodig. Je moet het bij
wijze van spreken in je bezit krijgen. Je moet de kracht ervan inzien. Dat is
ons eerste punt.
2. De aard van de Hemelvaart.
Wat is Hemelvaart eigenlijk? Wat is de aard ervan? Wat bedoelen we als we zeggen dat Jezus is opgevaren? Het is goed om je eerst te realiseren dat het woord ‘omhoog geheven/ opstijgen/ opvaren’ [in het engels ‘ascended’] een dubbele betekenis heeft.
Ergens in Engeland staat een troon,
waar elke koning/ koningin op plaats neemt als hij/ zij gekroond is. Die moet
ergens staan, al weet ik niet precies waar. Maar er is een troon van Engeland.
Kijk, ze zullen je het niet toestaan, maar technisch gezien zou jij de trappen
kunnen beklimmen en de troon kunnen bestijgen. Dat is feitelijk wat het woord
‘ascends’ betekent: ‘de trappen op lopen en de troon bestijgen’. En iedereen
hier kan dat in feite doen, als je de veiligheidsmensen kunt omzeilen. Dan kun
je de troon van Engeland bestijgen. Aan de andere kant weet je ook wel dat als
jij daar eenmaal op die troon zou zitten, dat helemaal niets zou uitmaken. Want
het woord ‘bestijgen’ beschrijft iets dat dieper gaat dan ‘op een troon zitten.’
‘De troon van Engeland bestijgen’ betekent dat jouw relatie met alle mensen van
Engeland verandert. En jouw relatie met alle andere landen verandert. Het gaan ‘zitten
op de troon’ is beeldspraak.
Nu terug naar de Hemelvaart van
Christus. Het heeft niets te maken met een ruimtereis. De eerste kosmonaut,
Yuri Gagarin, de eerste mens die de ruimte in ging, zei bij terugkomst op aarde
dat hij geen spoor van een hemel of van God had gezien.
Uit de bijbel weten we dat God niet in
de hemel [‘heavens’] woont. Dat woord betekent in de bijbel: de lucht. Er wordt
niet de atmosfeer of de stratosfeer mee bedoeld, maar het universum. Bijbels
gezien is de relatie tussen God en ons niet zoals die tussen iemand die in een
penthouse woont en de mensen op de eerste verdieping. De relatie tussen God en
ons is eerder te vergelijken tussen die van een toneelschrijver met de
personages, de karakters in zijn nieuwe toneelstuk. Een toneelschrijver creëert
een nieuwe wereld. En de enige manier waarop de personages ook maar iets van
hem en van zijn karakter te weten kunnen komen is als hij zichzelf ook een rol
geeft in het stuk. Hij leeft in een heel andere werkelijkheid. En hij creëerde
de werkelijkheid van het toneelstuk. De spelers kunnen alleen dat van hem weten
wat hij zelf bekend wil maken. Dat lukt niet door als toneelspeler rondjes te
gaan rennen over het podium of door achter de gordijnen, backstage, te gaan
kijken.
De oorzaak waardoor wij iets over God
te weten zijn gekomen, is doordat hij zichzelf in het stuk heeft binnengeschreven.
De auteur schreef zichzelf in in het spel: Jezus Christus. Maar als Jezus
Christus naar de hemel vaart, betekent dat niet dat hij naar een ander deel van
het toneel gaat. Hij gaat niet naar een andere ruimte of een ander deel van het
universum. Er staat niet dat hij opgenomen werd in de hemelen, de ruimte. Kijk
maar in vers 2:
de dag waarop hij in
de hemel werd opgenomen
[In
het engels staat er niet ‘heavens’, maar ‘heaven’.]
Dat
betekent dat hij niet verder leeft in een ander deel van het universum, maar
dat hij nu in een nieuwe verhouding staat tot het universum. Hij koos er zelf
voor om een lichaam aan te nemen. Hij werd een mens, waardoor hij begrijpt hoe
het is om een mens te zijn. Hij leefde perfect, in onze plaats. Hij voldeed aan
alle voorschriften en eisen die God in zijn wet aan alle mensen had gesteld.
Hij stierf en stond weer op uit het graf, wat betekent dat hij nu de dood heeft
verslagen! In plaats van binnen de tijd en de ruimte te blijven, waar hij maar
op één plek tegelijk kan wezen en maar op één tijdstip ergens kan zijn, ging
hij uit onze tijd en ruimte weg. Hij is niet opgenomen in de ‘hemelen’
[heavens], maar in de hemel [heaven]. De bijbel probeert dat bij elkaar te
krijgen door te zeggen dat hij nu op de troon zit. Dat betekent dat hij nu de
positie heeft waarin hij alles kan zijn wat hij was en wat hij deed: hij is
onze herder, hij is onze plaatsvervanger, onze bemiddelaar, ons offer. En nu is
zijn verhouding met ons dat hij alles kan geven en in ons leven kan toepassen
wat hij voor ons bewerkt heeft, alle heerlijkheden en gaven van wat hij heeft
gedaan. Overal. En dat kan hij over de hele wereld doen, waar dan ook!
Denk
even terug aan Paasmorgen. Toen Maria van Magdela Jezus zag, hield ze hem vast.
Wat zei Jezus toen? In Johannes 20: 17 staat:
‘Houd me niet vast.
Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader.’
Als
je dit voor het eerst leest kun je denken dat Jezus zegt: ‘Maria, raak me niet
aan.’ Het lijkt een taboe om hem aan te raken. Bij eerste lezing kan het een
soort hocus pocus lijken. Er is iets aan Jezus dat je hem niet aan moet raken,
omdat hij naar de Vader moet opstijgen. Maar dat staat er niet. Kijk maar in
Lucas 24 en Mattheüs 28, waar vrouwen hem ook stevig vast houden, maar waar hij
dan niets van zegt. Hij lijkt dat goed te vinden. En tegen Thomas zegt hij zelf
met zoveel woorden: ‘Kom en raak me aan’. Dus dat aanraken kan het probleem
niet zijn met Maria. Wat dan wel?
Wat
Jezus probeert duidelijk te maken is: ‘Maria, je begrijpt het niet. Je bent
bang om mij te laten gaan. Laat me gaan. Laat me naar de hemel varen. En als
jij me naar de hemel laat gaan, zul je me nooit meer kunnen verliezen. Maria,
als ik hier blijf, kan ik maar op één plaats in de tijd te gelijk zijn. Maar
Maria, luister, als ik naar de hemel ga, als ik opstijg, zullen ze nooit,
nooit, nooit de mogelijkheid hebben om mij van jou af te pakken. Ze kunnen je
vastketenen en opsluiten in de diepste kerker, ze kunnen de deur barricaderen,
maar ik zal dichter bij je kunnen zijn dan ik ooit ben geweest. Maria, als ik
opstijg, dan wordt wat ik nu ben explosief verdeeld over de hele wereld. Als
jij me laat gaan zodat ik kan opstijgen, zul je me nooit meer kwijtraken.”
Hemelvaart
betekent dus niet dat hij naar een andere plaats in de hemelen is gegaan. Hij
is de hemel binnen gegaan zodat alles wat hij was en is beschikbaar is voor de
hele wereld.
3.
De betekenis van de
Hemelvaart
In
het tweede punt zagen we dat Jezus Christus nu op de troon van God zit. Je kunt
zeggen: ‘Dat klinkt spannend en ook wel een soort van krachtig, maar wat
betekent dat nu dan?’Dat wil ik je graag vertellen. Wat betekent de Hemelvaart?
In
vers 11 leggen de engelen de betekenis uit van Hemelvaart. Zij zeggen:
‘Galileeërs, wat
staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel
is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel
hebben zien gaan.’
‘Dezelfde
Jezus als jullie hebben zien weggaan, komt terug. Hij komt terug zoals hij is
weggegaan.’ Waarom? Waar hij nu is, is hij hetzelfde als hij hier net nog was. Ken
je dat lied dat we soms zingen van John Newton, waarin we in één zin zingen:
‘Jezus,
mijn broeder, herder, vriend,
Mijn
profeet, priester, koning.’
In
de traditie zijn alle dingen die Jezus heeft gedaan en waar de bijbel over
spreekt samengevoegd tot de taken van profeet, priester en koning. Zo hebben
wij dat georganiseerd. We zeggen: ‘Hij was een ongelooflijke leraar, een
ongelooflijke profeet. Hij bracht ons de waarheid die ons in de vrijheid zette.
Hij was een ongelooflijke priester, want als mensen naar hem toegingen,
ontmoetten ze God. Hij opende de weg naar God. En hij is een geweldige koning,
want hij is de leider die ons heeft bevrijd’. En nu zie je, nu hij naar de
hemel vaart, dat zijn priesterschap, zijn koningschap en zijn leraarschap
kosmisch wordt. Ze worden beschikbaar voor iedereen en kunnen overal worden
toegepast. Men probeert hier mee te zeggen dat Jezus nog steeds een profeet,
priester en koning is. Maar nu is het wel veranderd: wat Jezus heeft bewerkt
wordt vrijgegeven, het explodeert, het wordt uitvergroot.
Laat
me je uitleggen wat dat voor ons betekent.
- Jezus
is profeet.
Jezus
is weg, onze leraar is weg. Dat is verschrikkelijk! Jezus was een heel goede
leraar. Niemand sprak met zoveel wijsheid. Niemand sprak met zoveel autoriteit.
Zijn autoriteit werd steeds genoemd. Maar bovenal sprak niemand ooit eerder
over de waarheid die bevrijdde. In Johannes 8, 31 zegt Jezus:
‘Wanneer u bij mijn
woord blijft, bent u werkelijk mijn leerlingen. U zult de waarheid kennen, en
de waarheid zal u bevrijden.’
Hij
zegt: ‘Blijf bij mijn woord. Blijf in mijn waarheid. De schoonheid, de wijsheid
en de autoriteit van mijn waarheid zal je bevrijden.’ Zie je dat Jezus woord
een koninklijk woord is? Als mensen het recht op zelfbeschikking opgeven en
onder Jezus woord komen, worden ze bevrijd! Ze ervaren bevrijding. Net als een
trein niet vrij is als hij in het water wordt gelaten, maar alleen als hij op
het spoor rijdt waar hij voor is gebouwd. Net als een vis niet vrij is als hij
op de wal ligt, maar in het water, want daar is hij voor gemaakt.
Dus
als je onder de kracht komt van het onderwijs en het woord van Christus, ervaar
je wat in een oud gebedenboek wordt gezegd: de dienst aan hem is perfecte
vrijheid. Dat is bevrijding, dat is ongelooflijke bevrijding.
Maar
Jezus is weg! Daar gaat hij! Hoe kan nu ooit zijn onderwijsbediening voortgang
vinden!? Sommige mensen zeggen: ‘Daar hebben we de bijbel voor.’ Ja, zeker! En
ik hoop niet dat iemand hoopt dat ik ga zeggen: ‘Dat is niet genoeg.’ Maar dat
is niet de manier waarop God werkt. De onderwijsbediening van Jezus gaat door.
Dat kun je zien! Allereerst moet je eens in vers 1 kijken:
In mijn eerste boek,
Theofilus, heb ik de daden en het onderricht van Jezus beschreven…
Lucas
herinnert Theofilus eraan dat hij al een ander boek heeft geschreven. Eerst
schreef hij het evangelie volgens Lucas en nu schrijft hij het boek
Handelingen. Zegt hij nu tegen Theofilus dat hij in het boek Lucas beschreef
wat Jezus deed en zei en dat hij nu in het boek Handelingen gaat beschrijven
wat de kerk doet en zegt? Nee. Wat zegt hij? ‘In mijn eerste boek heb ik
beschreven wat Jezus begon te doen en te onderwijzen.’ En dat moet betekenen
dat Lucas zegt dat hij in het boek Handelingen, beschrijft waar Jezus door de
kerk heen mee doorgaat in zijn daden en zijn onderwijs.
De
kracht van wat ik je probeer te vertellen, de kracht van deze bijbelse
boodschap is zo sterk dat er soms vertalers zijn die het je dat niet laten zien
in hun vertaling. Ze denken dat als je het leest je je te zeer zou verbazen en
het je in verwarring zou kunnen brengen. Dit klinkt vaag, maar laat het me je
uitleggen.
Bijvoorbeeld
in Efeziërs 4: 20 en 21
Maar zo hebt u
Christus niet leren kennen! U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch
onderricht over hem gekregen?(NBV)
[In
de Herziene Statenvertaling komt het woord ‘waarheid’ voor, zoals ook in de
engelse vertaling die Keller gebruikt:
Maar u hebt Christus
zo niet leren
kennen als u Hem tenminste gehoord hebt en
door Hem bent onderwezen, zoals de waarheid in Jezus is.]
Paulus
zegt tegen de Efeziërs: ‘Jullie hebben over hem gehoord en er is over hem
gesproken volgens de waarheid die in Jezus Christus is.’ Hij verwijst naar het
feit dat er gepredikt werd, dat daar naar werd geluisterd. In de
oorspronkelijke Griekse tekst wordt hier niet gezegd: ‘U hebt over hem
gehoord.’ Er staat: ‘U hebt hem gehoord.’ U hoorde hem! [Zie ook HSV.]
Kijk
ook eens in Efeziërs 2:17, waar Paulus aan dezelfde mensen schrijft:
Vrede kwam hij
verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: dankzij
hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.
Jezus
Christus was nooit in Efeze of in Azië! Hoe kan Paulus dan zeggen dat Jezus
naar hen toekwam en het woord aan hen kon prediken? Hoe kan hij zeggen in
Efeziërs 4: ‘U hoorde hem?’ De vertalers zetten er vaak een voorzetsel voor
waardoor er komt te staan: ‘U hoorde over hem’. Want ze denken dat als iemand
het zou lezen zonder voorzetsel hij in verwarring zou kunnen worden gebracht.
Maar de bijbel noemt dat woord niet.
Als
jij christen bent en je vertelt iemand anders over Jezus Christus, de Jezus
Christus uit de bijbel, dan horen ze de stem van Jezus Christus door jou heen.
Jij bent de leraar. Wij zijn de leraren. Wij hebben diezelfde bevrijdende
kracht. In vers 6 zeggen de apostelen:
‘Heer, gaat u dan
binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’
Ze
vragen: ‘Gaat ú het koningschap herstellen?’ Maar wat zegt Jezus in vers 8?
‘…Maar wanneer de
heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij
getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de
aarde.’
‘Júllie
zullen mijn getuigen zijn.’
In
vers 6 hebben de apostelen het over ‘gaat ú’, maar Jezus zegt: ‘Nee, nee, nee,
júllie gaan…Jullie zijn mijn vertegenwoordigers, jullie zijn mijn getuigen,
jullie zijn de leraren.’
Nou
kan iemand zeggen: ‘Hoe kan dat nou zo zijn?’ Mag ik je nog een klein duwtje
geven? Ken je die plek waar Jezus Christus zegt (Mat 11:11):
Ik verzeker jullie:
er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn nooit iemand opgetreden die
groter was dan Johannes de Doper; maar in het koninkrijk van de hemel is de
kleinste nog groter dan hij.
Jezus
zegt: ‘De grootste profeet in de geschiedenis van de wereld was Johannes de
Doper. Er is nooit een groter profeet geweest dan hij. De minste, de kleinste
in het koninkrijk van God, is groter dan hij.’
Dit
kan veel dingen betekenen, maar het betekent tenminste het volgende. Ben jij
christen? Misschien zeg je: ‘Ik ben een vrij zwakke christen.’ Dat maakt dus
niet uit. Want Jezus zegt: ‘De minste, kleinste in het koninkrijk van God.’
Iemand moet de minste, de kleinste zijn in het koninkrijk van God. Dat kan niet
anders, één iemand is dat. Daar kun je allerlei grapjes over maken. Iemand is
het kleinst, het domst…Maar Jezus zegt: ‘Dat maakt niet uit. Je bent een
grotere profeet dan Johannes de Doper!’ Waarom? Toen Jezus Christus verscheen
op aarde, liet hij de mensen voortdurend iets zien. Weet je wat? Dat was het
evangelie. Hij hield hen voortdurend de bijbel voor. Hij opende de bijbel en
zei: ‘Het ging allemaal over mij!’ Toen hij met de twee discipelen sprak op weg
naar Emmaüs
‘….verklaarde hij hun
wat er in al de Schriften over hem geschreven stond, en hij begon bij Mozes en
de Profeten.’ (Luc.
24:27)
Toen
hij de discipelen ontmoette in de bovenkamer, aan het eind van Lucas 24:
‘Toen ik nog bij
jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij
de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest
gaan.’
Het
ging allemaal over hem. Hij gebruikte er na zijn opstanding veertig dagen voor
om hen te laten zien wat Johannes de Doper niet wist. En wat niemand weet tot
de profetische bediening van Jezus Christus aan de rechterhand van God jou
raakt.
Totdat
Jezus Christus bij de discipelen kwam dachten ze dat de bijbel over henzelf
ging. Ze lazen de verhalen van David en zeiden: ‘David doodde de reus Goliath.
Zo moet ik ook zijn!’ Zie je? En dat geldt voor elk verhaal. ‘Mozes, zo zou ik
ook moeten zijn! Kijk naar deze profeet, deze priester, deze koning. Zo zou ik
moeten zijn.’
Je
kunt op twee manieren de bijbel lezen. Je kunt de bijbel lezen alsof het
allemaal over jou gaat. Elk deel van de bijbel gaat over jou. Hoe jij zou
moeten leven. Hoe jij moet bidden als je wilt dat God jouw gebeden beantwoordt
en jou een plezier gaat doen. Of anders!
Jezus
zegt: ‘Nee, nee, nee. Jij moet begrijpen dat ik de echte David ben. Ik ben de
echte profeet en de echte priester en de echte koning. Alles in de bijbel gaat
over mij. Ik ben de ware held. Het evangelie is niet: ‘Doe je best om volgens
deze regels te leven en dan zal God je een plezier doen.’
Het
evangelie is dat Jezus Christus kwam en het leven leefde dat jij zou moeten
leven. Hij stierf de dood die jij had moeten sterven. En hij maakte de weg naar
hem zelf open, zodat als je vertrouwt op hem, je helemaal geaccepteerd zult
worden door de Vader. En als je dat begrijpt dan zie je opeens dat de hele
bijbel niet over jou gaat, maar over hem!
En
als jij dat weet, weet jij iets wat Johannes de Doper nog niet wist. En dat
verandert alles! Als jij het evangelie begrijpt, en niet alleen de bijbel, maar
ook alles waar het evangelie invloed op heeft in je leven, verandert het hele
leven door het evangelie. Dan heb je niet alleen de profetische bediening van
Jezus Christus ontvangen waardoor hij je geest verlicht, maar dan keer je je
ook om naar andere mensen om het aan hen door te geven. En dat bevrijdt mensen!
‘Jullie zijn mijn getuigen, jullie zijn mijn vertegenwoordigers’. Jezus
Christus profetische bediening gaat dus voort door ons.
Wat
zijn de gevolgen daarvan? Ik zal er slechts een paar noemen. Ik kan nu niet
veel vertellen over de implicaties daarvan voor het priester en koning zijn, ik
wil nu vooral één van de ongelooflijke gevolgen uitleggen van de Hemelvaart van
Jezus Christus.
Als
Jezus Christus naar de hemel is gevaren en als wij nu de profetische bediening
hebben gekregen, als hij dat nu door ons heen doet en wij zijn getuigen zijn,
spreekt hij dus nog steeds tot mensen. Als wij mensen over het goede nieuws
vertellen, horen ze de stem van Jezus. Dat is wat de bijbel steeds maar weer
zegt. Onze profetische bediening is groter dan die van Johannes de Doper.
Betekent
dit dat jij en ik betere mensen zijn dan Johannes de Doper? Dat we moediger
zijn dan hij? Welbespraakter zijn dan hij? Absoluut niet! Niemand is
welbespraakter dan Johannes de Doper. Zelfs niet een man die een microfoon in
handen heeft. Dat komt er zelfs niet in de buurt. Maar dat betekent niet dat
jij niet een grotere profetische bediening hebt dan Johannes de Doper had. Dat
heb je wel. Wat zijn de gevolgen daarvan?
- We kunnen beter maar enorm
nederig zijn. Realiseer je je wat het betekent vertegenwoordigers te zijn?
Jezus Christus zei niet alleen: ‘Houd van andere mensen.’ Hij was een
groot profeet omdat hij zelf de belichaming was van het houden van andere
mensen. Hoe doen jij en ik dat? De discipelen kwamen naar Jezus toe en
zeiden: ‘Gaat u….’ En Jezus zei: ‘Nee, nee, jullie gaan….’ Jullie zijn
mijn getuigen. Jullie zijn mijn vertegenwoordigers.
De mensen bij jou op kantoor, zeggen zij dit
over jou: ‘Zij zegt dat ze een christen is. Maar weet je wat het is? Als er
iets fout gaat op kantoor, zorgt zij ervoor dat iedereen gaat denken dat haar
collega er verantwoordelijk voor was. Haar collega’s krijgen de schuld. Als er
iets met iemand aan de hand is, gaat zij er niet even voor zitten om er over te
praten. Als zij iets verkoopt, vertelt ze de klant niet alles wat hij zou
moeten weten. Ze is net zo als wij zijn.’ Zeggen ze dat over jou? Kijk, dit zou
je klein moeten maken tot je in het stof bijt. Jouw vraag aan Jezus: ‘Wanneer
gaat u…..’ ‘Nee, nee, nee,’ zegt Jezus, ‘ik ben opgevaren. Nu ben jij mijn
handen en voeten.’ En als jij moreel gezien lelijk in elkaar zit, vertel je de
wereld dat híj moreel lelijk is. Want Hemelvaart betekent dat wij degenen zijn
door wie hij nu de wereld wil bereiken. Dat zou ons nederig moeten maken.
- Maar in de tweede plaats zou het
ons juist ook op moeten tillen. Want wij hebben autoriteit. Wij hebben
iets dat alles en iedereen kan veranderen. Weet je, toen Kathy, mijn
vrouw, en ik nog jonge christenen waren, waren we typisch jonge christenen,
intellectuele snobs wat betreft
allerlei dingen. Maar we waren onder de indruk van Billy Graham. We vonden
hem een soort goeroe. Twintig, vijfentwintig jaar geleden zaten we nog op de
universiteit en hij kwam daar spreken. En wij stonden versteld over de
autoriteit waarmee hij sprak. Als hij sprak, sprak hij met autoriteit en
wij stonden er helemaal versteld van. Een van mijn helden is George Whitefield,
een groot prediker uit de 18e eeuw. Op een dag was hij aan het
preken en het viel hem op dat hij de aandacht van de mensen aan het
kwijtraken was. Hij zag zelfs iemand die in slaap was gevallen. Hij tilde
zijn voet op en liet hem stampend neer komen. Die man werd wakker en
George Whitefield zei: ’Het was mijn bedoeling om u wakker te maken. Als
ik hierheen kom in mijn eigen naam en met mijn eigen boodschap, dan kun je
je gemakje ervan nemen. Maar ik kom niet met mijn eigen boodschap en ik
kom niet in mijn eigen naam, maar ik kom in de naam van Heer en daarom
moet ik gehoord worden.’ Daar spreekt autoriteit uit.
- Nog een ander gevolg van de
Hemelvaart wil ik je vertellen. Een van de dingen die mij het meest stoort
en jou misschien ook wel, en die het moeilijk maakt om als christen te
leven, is het idiote en dwaze gedrag van andere mensen die christen zijn,
of die zeggen christen te zijn. Elke week lees je wel iets in de krant van
iemand die zegt christen te zijn, en waardoor jij denkt dat jij het dan
maar niet meer wilt zijn. Je zou je geloof en de kerk er voor vaarwel
zeggen. Je wilt daar niets mee te maken hebben. En weet je wat het is? Iemand
zei eens dit: ‘De wolken vertellen
donderend dat het Huis van de Heer over de hele aarde zal worden gebouwd,
en deze kikkers zitten in hun moeras en kwaken - 'Wij zijn de enige echte christenen.’
Wat hij bedoelde was dat er een enorm en groot gevaar is als mensen naar
andere delen van de kerk kijken, naar mensen die ook christen zijn. En
daar zie je dwaasheid en idioterie en dan zeg je: ‘wij zijn niet zoals
zij. Wij zijn de echte christenen. Alleen wij maar. Wij zeggen geen gekke
dingen. Wij zijn dit niet, wij zijn dat niet…Wij zijn niet liberaal, wij
zijn niet conservatief, daar houden we allemaal niet van.’
‘Heer,
gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’
Dit laat vooral zien dat zij een politiek en
Joods koningschap voorzagen. Maar Jezus zegt in vers 8 dat hij denkt over
Jeruzalem, Judea, Samaria en de hele aarde. ‘Ik heb het niet over één culturele
groep waar ik koning zal zijn, maar over alle mensen overal.’ Dus na veertig
dagen onderwijs maken zij nog steeds grote fouten. En hoe reageert Jezus
daarop? Zegt hij: ‘Ik blijf en ga het zelf wel doen.’ Nee! Luister, als Jezus
Christus het onvolmaakte mensen toevertrouwt om zijn boodschap uit te dragen en
als hij geïdentificeerd wil worden met hen, dan moeten wij dat ook. We moeten
geduld hebben met elkaar.
Nou kan iemand zich afvragen waarom Jezus dat
doet. C.K. Chesterton heeft daar iets over gezegd: ‘het belangrijkste bewijs
tegen de waarheid van het christendom is het leven van christenen’. Het leven
van christenen! Verreweg en sterkste argument tegen God, tegen christelijk
geloof, tegen Jezus Christus is ons eigen leven. Waarom zou Jezus dat toelaten
en het zo doen? Kijk, je kunt het op die manier bekijken en ik houd echt van
C.K. Chesterton, maar hij heeft het hier mis, in zekere zin. Want Paulus zegt:
‘Wij hebben een schat in aarden vaten.’ Dit zegt hij om te laten zien dat de
schat niet van onszelf is. De kerk groeit, de kerk is groter dan zij ooit is
geweest. De kerk is het grootste instituut in de wereld en verspreidt zich in
sommige delen van de wereld zo snel en is op sommige plaatsen sterker dan ze
ooit is geweest. En toch zijn christenen soms dwaas. Dat zijn we. Het is het
bewijs dat de Hemelvaart echt is gebeurd. Ondanks onze dwaasheid heeft de hel
niet overwonnen.
Snap je nu wat het betekent dat wij nu een
profetische bediening hebben omdat hij is opgevaren? Dat betekent dat wij ook
naar Jeruzalem, Judea en alle delen van de wereld moeten gaan. We worden
verondersteld geduld te hebben met andere christenen en nederig te zijn. We
moeten naar onze levens kijken. We moeten ons realiseren wat een autoriteit en
macht we hebben. Is dat niet verbazingwekkend?
- Jezus
is priester
In
Handelingen 7 wordt Stefanus gedood, geëxecuteerd. Als dat op het punt staat te
gebeuren is dat de ultieme test voor je karakter. Hoe kun je de dood vol vrede
tegemoet treden? Hoe kun je de dood tegemoet treden zonder helemaal te flippen?
Weet je hoe Stefanus dat deed? Er staat dat hij omhoog keek en plotseling de
majesteit van God zag. Vers 55, 56:
Maar vervuld van de
heilige Geest sloeg Stefanus zijn blik op naar de hemel en zag de luister van
God, en Jezus, die aan Gods rechterhand stond, en hij zei: ‘Ik zie de hemel
geopend en de Mensenzoon, die aan Gods rechterhand staat.’
Stefanus
kreeg een glimp van de Hemelvaart van Jezus te zien. Hij raakte er helemaal
enthousiast van en zei dat hij de glorie van God zag en Jezus die aan Gods
rechterhand stond. Daarna werd hij gestenigd. En terwijl hij werd gestenigd
riep hij:
‘Heer, reken hun deze
zonde niet aan!’
Hij
viel op zijn knieën en zei:
‘Heer Jezus, ontvang
mijn geest.’
Toen
stierf hij. Waar kreeg hij dit soort kracht vandaan? Waar haalde hij die vrede
vandaan? En die vergevingsgezindheid? Ik zal het je vertellen. Intellectueel
gezien kon hij hebben geweten dat Jezus een soort Redder was, maar toen kreeg hij
zicht op de Hemelvaart, op de opgevaren priester Jezus Christus, zijn advocaat
die bij de Vader stond. Wat de Vader nu ziet is de schoonheid van Jezus en wij
in hem. Op aarde zeiden ze tegen Stefanus dat hij slecht was. Maar hij wist
beter. Omdat Jezus Christus zijn
advocaat was, was hij mooi voor God. Op aarde zeiden ze tegen hem dat hij vervloekt
was, maar hij wist wel beter. Want daarboven werd hij helemaal geaccepteerd en
vond de Vader hem prachtig.
Ik
wil je een vraag stellen en dit praktisch maken. Voel jij je nu lelijk? Heb je
gefaald? Voel je je afgewezen? Ben je christen? Geloof je in de Hemelvaart? De
mate waarin jij begrijpt dat het vonnis daarboven geldig is, de mate waarin jij
begrijpt dat Jezus Christus daar staat als jouw advocaat voor de Vader en dat
jij daardoor perfect bent in Hem, in die mate zullen vonnissen hier
onbelangrijk en onbeduidend zijn. Wat mensen denken en zeggen zal niet
belangrijk zijn. Het zal niet mogelijk zijn dat mensen het er naar maken dat
jij ze gaat haten. Mensen zullen je niet naar beneden kunnen trekken.
Ja,
het kan gebeuren dat je wordt gedood. Bedenk hoe opgewonden Stefanus raakte.
Hij ervoer de waarheid van het evangelie. Het feit dat hij werd gedood kwam op
de tweede plaats. Ik wil niet zeggen dat we allemaal soortgelijke gezichten
krijgen zoals Stefanus ze kreeg. Maar tot op zekere hoogte krijg je het wel,
anders zul je niet in staat zijn als een ‘Thunderbolt’ de wereld in gaan. Dan
zal je hart elke dag worden gebroken.
- Jezus
is koning
Hij heeft alles aan
zijn voeten gelegd en hem als hoofd over alles aangesteld, voor de kerk, die
zijn lichaam is, de volheid van hem die alles in allen vervult.
Voor
jou! Hij regeert over alles voor mij. Omdat mijn priester en mijn profeet ook
mijn koning is en hij heerst. Want hij is opgevaren. Dat betekent dat alles wat
er gebeurt, voor mij gebeurt. O zeker, dat begrijpen we nu helemaal niet. Veel
van jullie zullen zeggen: ‘nou, dat lijkt me niet. Er gaan zoveel dingen fout.’
God zou dat allemaal aan jou uit kunnen leggen. Maar als hij dat al zou doen,
zou je het niet kunnen bevatten en begrijpen. Wat jij verondersteld wordt te
doen is je te realiseren dat Romeinen 8:28 waar is:
En wij weten dat voor
wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles
bijdraagt aan het goede.
En
dit is waar doordat de Hemelvaart van Jezus heeft plaatsgevonden. Dit vers zou
zonder betekenis zijn zonder de Hemelvaart.
Wat
het echt betekent is ‘Ga naar Dotan’. In Genesis 37 zit Jozef in de put en gaat
verkocht worden als slaaf. En hij bidt daar: ‘Heer, red mij!’ Maar de Heer doet
niets en hij wordt verkocht als slaaf. En dan gaan we naar 2 Koningen 6, ook
naar Dotan. De stad is omsingeld en lijkt vernietigd te gaan worden door de
Syriërs. Elisa gaat bidden en God zendt vurige wagens en op wonderlijke wijze
wordt Elisa gered. Ik kan hier niet bij. Twee gebeden op dezelfde plek met in
de basis het zelfde soort probleem. En wat gebeurt er? In het ene geval stuurt
God vurige wagens en in het andere geval doet hij niets. Tenzij je naar Genesis
50:20 gaat. Nadat Jozef na zijn gevangenschap en slavernij het tot eerste
minister heeft geschopt zegt hij tegen zijn broers:
Jullie hadden kwaad
tegen mij in de zin, maar God heeft dat ten goede gekeerd…
En
als hij dat al wist, hoeveel te meer moeten wij het dan weten? Hoeveel te meer
zou jij het leven tegemoet kunnen treden met de wetenschap dat degene die over
de wereld heerst, dat voor ons doet?
Begrijp
je de Hemelvaart? Zie je de opgevaren Christus? Ontdoe je van de grijze
muis-achtige plaatjes van Jezus Christus die je in je kinderbijbels hebt zien
staan. Doe die weg. Paulus was een vervolger van gelovigen. John Newton
[schrijver van het lied ‘Amazing Grace’] is een slavenhandelaar geweest. So
what! Nou en? Als Jezus Christus zijn scepter opheft vallen alle muren om,
worden harde harten zacht, want Christus is een opgevaren Christus.
Zie
je het? Denk daarover na tot je de vreugde daarover voelt.
Laten we bidden.
We
vragen u, Heer, of u ons wilt helpen iets te mogen zien van wat in Handelingen
7 wordt beschreven, iets van het visioen dat Stefanus had. Laat ons alstublieft
zien wat het betekent u te zien aan de rechterhand van de Vader. Help ons
nederig te zijn. Help ons autoriteit te hebben. Help ons met geduldig zijn.
Help ons vreugdevol te zijn. Help ons vertrouwen te hebben. Help ons vrede te
hebben. Help ons alles onder ogen te zien in dit leven en in de geschiedenis.
Help ons uw Zoon te zien, zittend aan de rechterhand van de troon in de hoge.
Wij bidden u dit in Jezus naam.
Amen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten