donderdag 9 mei 2013

De Hemelvaart


De Hemelvaart
The Ascension
Tim Keller
Handelingen 1:1-12
Te beluisteren in het engels op:

Samenvatting
Hemelvaart is het logische gevolg op alles wat Jezus daarvoor heeft gedaan. Eerst begrijpen de discipelen de kracht van de Hemelvaart nog niet. Ze staren naar de hemel en missen Jezus als leider. Maar door de zachte berisping van de engelen valt het kwartje: nu Jezus naar de hemel is gegaan, is hij juist méér aanwezig dan dat hij op aarde was gebleven.
De aard van de hemelvaart is dat Jezus, in plaats van binnen onze tijd en ruimte te blijven, waar hij maar op één plek te gelijk kon zijn, daaruit weg is gegaan. Hij heeft nu de positie waarin hij alles kan zijn wat hij was en wat hij deed op aarde: hij is onze herder, hij is onze plaatsvervanger, onze bemiddelaar, ons offer.
De betekenis van Hemelvaart is dat Jezus nu in de hemel profeet, priester en koning is. Zo is hij opgestegen en zo zal hij terugkomen. Wij zijn nu zijn vertegenwoordigers. Dat betekent voor ons dat wij nu op aarde profeet priester en koning zijn. Als jij christen bent en je vertelt iemand anders over Jezus Christus, dan horen ze de stem van Jezus Christus door jou heen. Jij bent de leraar, de profeet. Wij hebben diezelfde bevrijdende kracht.

Handelingen 1:1-12
1 In mijn eerste boek, Theofilus, heb ik de daden en het onderricht van Jezus beschreven, 2 vanaf het begin tot aan de dag waarop hij in de hemel werd opgenomen, nadat hij de apostelen die hij door de heilige Geest had uitgekozen, had gezegd wat hun opdracht was. 3 Na zijn lijden en dood heeft hij hun herhaaldelijk bewezen dat hij leefde; gedurende veertig dagen is hij in hun midden verschenen en sprak hij met hen over het koninkrijk van God.
4 Toen hij eens bij hen was, droeg hij hun op: ‘Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan. 5 Johannes doopte met water, maar binnenkort worden jullie gedoopt met de heilige Geest.’ 6 Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem: ‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’ 7 Hij antwoordde: ‘Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden. 8 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
9 Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. 10 Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. 11 Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’
12 Daarop keerden de apostelen van de Olijfberg terug naar Jeruzalem. Deze berg ligt vlak bij de stad, op een sabbatsreis afstand.

Preek
Inleiding
Aan het eind van het evangelie van Lucas, beschrijft Lucas de Hemelvaart van Christus. En hier, aan het begin van het boek Handelingen, dat ook door Lucas is geschreven, vermeldt hij de Hemelvaart nog een keer.

Er zijn drie momenten uit het leven van Jezus waar heel veel aandacht aan wordt gegeven in de kerk en de maatschappij, namelijk bij zijn geboorte, zijn dood en zijn opstanding. En op die dagen heeft bijna iedereen vrij: met Kerst, met Goede Vrijdag en met Pasen. Als je naar een kaartenwinkel gaat vind je kaarten die passen bij deze drie feestdagen.

Je zult echter veel moeite moeten doen om een Hemelvaartskaart te vinden. Ik heb het geprobeerd. Hemelvaart valt in het kerkelijk jaar veertig dagen na Pasen, maar in die tijd heb ik geen Hemelvaartskaart kunnen ontdekken. En dat terwijl het zo’n belangrijke gebeurtenis was! Ik zal je uitleggen waarom.

Net als dat het belachelijk is om een prachtig huis te bouwen als er niemand in gaat wonen; net als dat het lachwekkend is om een heerlijke maaltijd te bereiden als niemand ervan gaat eten, zo hebben de geboorte, het sterven en de opstanding van Jezus geen enkele nut als er geen Hemelvaart op volgt. Hemelvaart is het logische gevolg op alles wat Jezus daarvoor heeft gedaan. Alles wat Jezus op aarde was en alles wat hij op aarde deed, liet hij de wereld en jouw leven binnenkomen, met alle genezende kracht die dat in zich had.

Laten we eens gaan kijken naar

  1. de kracht van de Hemelvaart
  2. de aard van de Hemelvaart
  3. de betekenis van de Hemelvaart
1.    De kracht van de hemelvaart
Zodra Jezus naar de hemel was gegaan, kwamen er engelen naast de apostelen staan. Zij zeiden, vers 11:

‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’

Hoezo vragen die engelen: ‘Waarom sta je daar te kijken?’ Ze geven de apostelen een zachte berisping. Waarom? Voor de apostelen had de Hemelvaart de betekenis dat Jezus nu afwezig was. Ze waren zijn leiderschap kwijt, de intimiteit met hem en de bescherming die hij hun gaf. Daardoor stonden ze daar, verdrietig, ontdaan. Maar de engelen zeggen echter: ‘Als jullie niet vervuld zijn met heerlijke activiteiten en zelfvertrouwen, als je daar maar blijft staan en als je vastzit aan inactiviteit, dan begrijp je de essentie van Hemelvaart niet. Dan is het kwartje nog niet gevallen.’ De reden dat de engelen bij de discipelen komen staan is dat de doctrine van de Hemelvaart nog niet door hen is begrepen.

Het boeiende voor ons is dat wij zowel het boek Handelingen als Lucas hebben. Want hier, in Handelingen staat:

Daarop keerden de apostelen van de Olijfberg terug naar Jeruzalem.

Maar in Lucas, in de allerlaatste verzen, Lucas 24: 52 en 52, lezen we:

Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden.

Lucas beschrijft hóe ze terugkeerden naar Jeruzalem. Toen was het kwartje dus wel gevallen! Ze gingen de wereld in alsof ze ‘Thunderbolts’ waren [letterlijk vertaald: ‘bliksemschichten’. Bedoeld wordt: met ontzettend veel energie en kracht]. Zo moeten wij ook worden, ook na de zondag. Wij moeten ook gevuld met die vreugde de wereld in, als ‘Thunderbolts’. Zo niet, dan hebben ook wij het nog niet te pakken.

Hemelvaart laat zien waarom Jezus al het andere heeft gedaan. Hemelvaart werkt juist het tegenovergestelde uit van wat de apostelen verwachtten. Hemelvaart betekent niet dat Jezus afwezig is. Het vergroot juist de aanwezigheid van Christus. Het betekent niet het verlies van zijn leiderschap, zijn intimiteit en zijn bescherming, maar juist de vergroting, de oneindige vergroting ervan.

Dit is ook een geestelijke waarheid. Tenzij jij begrijpt wat Hemelvaart betekent, tenzij je goed zicht hebt op Jezus Christus die opgenomen is naar de hemel en nu aan de rechterhand van God in de hoge zit, zul je omhoog blijven staan staren. En de engel zegt dat dat volkomen ongepast is.

Deze uitspraak die iemand deed: ‘Als je hart niet minstens één keer per dag breekt door wat je in het leven tegenkomt, laat dat een gebrek aan voorstellingsvermogen zien’, is zo waar. Maar wat kun je dan gaan doen? Er zijn maar twee dingen die je kunt doen: je kunt je verbeelding stopzetten, je kunt ophouden met nadenken. Of anders kun je naar de bron gaan van glorievolle vreugde, die je hart niet verdooft en die je niet verblindt voor de gebrokenheid in de wereld, maar die je omhoog tilt boven die gebrokenheid. En daar heb je de Hemelvaart voor nodig. Je moet het bij wijze van spreken in je bezit krijgen. Je moet de kracht ervan inzien. Dat is ons eerste punt.
 
2.    De aard van de Hemelvaart.
Wat is Hemelvaart eigenlijk? Wat is de aard ervan? Wat bedoelen we als we zeggen dat Jezus is opgevaren? Het is goed om je eerst te realiseren dat het woord ‘omhoog geheven/ opstijgen/ opvaren’ [in het engels ‘ascended’] een dubbele betekenis heeft.

Ergens in Engeland staat een troon, waar elke koning/ koningin op plaats neemt als hij/ zij gekroond is. Die moet ergens staan, al weet ik niet precies waar. Maar er is een troon van Engeland. Kijk, ze zullen je het niet toestaan, maar technisch gezien zou jij de trappen kunnen beklimmen en de troon kunnen bestijgen. Dat is feitelijk wat het woord ‘ascends’ betekent: ‘de trappen op lopen en de troon bestijgen’. En iedereen hier kan dat in feite doen, als je de veiligheidsmensen kunt omzeilen. Dan kun je de troon van Engeland bestijgen. Aan de andere kant weet je ook wel dat als jij daar eenmaal op die troon zou zitten, dat helemaal niets zou uitmaken. Want het woord ‘bestijgen’ beschrijft iets dat dieper gaat dan ‘op een troon zitten.’ ‘De troon van Engeland bestijgen’ betekent dat jouw relatie met alle mensen van Engeland verandert. En jouw relatie met alle andere landen verandert. Het gaan ‘zitten op de troon’ is beeldspraak.

Nu terug naar de Hemelvaart van Christus. Het heeft niets te maken met een ruimtereis. De eerste kosmonaut, Yuri Gagarin, de eerste mens die de ruimte in ging, zei bij terugkomst op aarde dat hij geen spoor van een hemel of van God had gezien.

Uit de bijbel weten we dat God niet in de hemel [‘heavens’] woont. Dat woord betekent in de bijbel: de lucht. Er wordt niet de atmosfeer of de stratosfeer mee bedoeld, maar het universum. Bijbels gezien is de relatie tussen God en ons niet zoals die tussen iemand die in een penthouse woont en de mensen op de eerste verdieping. De relatie tussen God en ons is eerder te vergelijken tussen die van een toneelschrijver met de personages, de karakters in zijn nieuwe toneelstuk. Een toneelschrijver creëert een nieuwe wereld. En de enige manier waarop de personages ook maar iets van hem en van zijn karakter te weten kunnen komen is als hij zichzelf ook een rol geeft in het stuk. Hij leeft in een heel andere werkelijkheid. En hij creëerde de werkelijkheid van het toneelstuk. De spelers kunnen alleen dat van hem weten wat hij zelf bekend wil maken. Dat lukt niet door als toneelspeler rondjes te gaan rennen over het podium of door achter de gordijnen, backstage, te gaan kijken.

De oorzaak waardoor wij iets over God te weten zijn gekomen, is doordat hij zichzelf in het stuk heeft binnengeschreven. De auteur schreef zichzelf in in het spel: Jezus Christus. Maar als Jezus Christus naar de hemel vaart, betekent dat niet dat hij naar een ander deel van het toneel gaat. Hij gaat niet naar een andere ruimte of een ander deel van het universum. Er staat niet dat hij opgenomen werd in de hemelen, de ruimte. Kijk maar in vers 2:

de dag waarop hij in de hemel werd opgenomen

[In het engels staat er niet ‘heavens’, maar ‘heaven’.]

Dat betekent dat hij niet verder leeft in een ander deel van het universum, maar dat hij nu in een nieuwe verhouding staat tot het universum. Hij koos er zelf voor om een lichaam aan te nemen. Hij werd een mens, waardoor hij begrijpt hoe het is om een mens te zijn. Hij leefde perfect, in onze plaats. Hij voldeed aan alle voorschriften en eisen die God in zijn wet aan alle mensen had gesteld. Hij stierf en stond weer op uit het graf, wat betekent dat hij nu de dood heeft verslagen! In plaats van binnen de tijd en de ruimte te blijven, waar hij maar op één plek tegelijk kan wezen en maar op één tijdstip ergens kan zijn, ging hij uit onze tijd en ruimte weg. Hij is niet opgenomen in de ‘hemelen’ [heavens], maar in de hemel [heaven]. De bijbel probeert dat bij elkaar te krijgen door te zeggen dat hij nu op de troon zit. Dat betekent dat hij nu de positie heeft waarin hij alles kan zijn wat hij was en wat hij deed: hij is onze herder, hij is onze plaatsvervanger, onze bemiddelaar, ons offer. En nu is zijn verhouding met ons dat hij alles kan geven en in ons leven kan toepassen wat hij voor ons bewerkt heeft, alle heerlijkheden en gaven van wat hij heeft gedaan. Overal. En dat kan hij over de hele wereld doen, waar dan ook!

Denk even terug aan Paasmorgen. Toen Maria van Magdela Jezus zag, hield ze hem vast. Wat zei Jezus toen? In Johannes 20: 17 staat:

‘Houd me niet vast. Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader.’

Als je dit voor het eerst leest kun je denken dat Jezus zegt: ‘Maria, raak me niet aan.’ Het lijkt een taboe om hem aan te raken. Bij eerste lezing kan het een soort hocus pocus lijken. Er is iets aan Jezus dat je hem niet aan moet raken, omdat hij naar de Vader moet opstijgen. Maar dat staat er niet. Kijk maar in Lucas 24 en Mattheüs 28, waar vrouwen hem ook stevig vast houden, maar waar hij dan niets van zegt. Hij lijkt dat goed te vinden. En tegen Thomas zegt hij zelf met zoveel woorden: ‘Kom en raak me aan’. Dus dat aanraken kan het probleem niet zijn met Maria. Wat dan wel?

Wat Jezus probeert duidelijk te maken is: ‘Maria, je begrijpt het niet. Je bent bang om mij te laten gaan. Laat me gaan. Laat me naar de hemel varen. En als jij me naar de hemel laat gaan, zul je me nooit meer kunnen verliezen. Maria, als ik hier blijf, kan ik maar op één plaats in de tijd te gelijk zijn. Maar Maria, luister, als ik naar de hemel ga, als ik opstijg, zullen ze nooit, nooit, nooit de mogelijkheid hebben om mij van jou af te pakken. Ze kunnen je vastketenen en opsluiten in de diepste kerker, ze kunnen de deur barricaderen, maar ik zal dichter bij je kunnen zijn dan ik ooit ben geweest. Maria, als ik opstijg, dan wordt wat ik nu ben explosief verdeeld over de hele wereld. Als jij me laat gaan zodat ik kan opstijgen, zul je me nooit meer kwijtraken.”

Hemelvaart betekent dus niet dat hij naar een andere plaats in de hemelen is gegaan. Hij is de hemel binnen gegaan zodat alles wat hij was en is beschikbaar is voor de hele wereld.

3.    De betekenis van de Hemelvaart
In het tweede punt zagen we dat Jezus Christus nu op de troon van God zit. Je kunt zeggen: ‘Dat klinkt spannend en ook wel een soort van krachtig, maar wat betekent dat nu dan?’Dat wil ik je graag vertellen. Wat betekent de Hemelvaart?

In vers 11 leggen de engelen de betekenis uit van Hemelvaart. Zij zeggen:

‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’

‘Dezelfde Jezus als jullie hebben zien weggaan, komt terug. Hij komt terug zoals hij is weggegaan.’ Waarom? Waar hij nu is, is hij hetzelfde als hij hier net nog was. Ken je dat lied dat we soms zingen van John Newton, waarin we in één zin zingen:

‘Jezus, mijn broeder, herder, vriend,
Mijn profeet, priester, koning.’

In de traditie zijn alle dingen die Jezus heeft gedaan en waar de bijbel over spreekt samengevoegd tot de taken van profeet, priester en koning. Zo hebben wij dat georganiseerd. We zeggen: ‘Hij was een ongelooflijke leraar, een ongelooflijke profeet. Hij bracht ons de waarheid die ons in de vrijheid zette. Hij was een ongelooflijke priester, want als mensen naar hem toegingen, ontmoetten ze God. Hij opende de weg naar God. En hij is een geweldige koning, want hij is de leider die ons heeft bevrijd’. En nu zie je, nu hij naar de hemel vaart, dat zijn priesterschap, zijn koningschap en zijn leraarschap kosmisch wordt. Ze worden beschikbaar voor iedereen en kunnen overal worden toegepast. Men probeert hier mee te zeggen dat Jezus nog steeds een profeet, priester en koning is. Maar nu is het wel veranderd: wat Jezus heeft bewerkt wordt vrijgegeven, het explodeert, het wordt uitvergroot.

Laat me je uitleggen wat dat voor ons betekent.

  1. Jezus is profeet.
Deze tekst uit Handelingen laat ons in het bijzonder zien wat Hemelvaart betekent voor het feit dat Jezus een profeet is. Het boek Hebreeën laat zien wat Hemelvaart betekent voor het feit dat Jezus een priester is. En de brief aan de Efeziërs laat ons zien wat Hemelvaart betekent voor het feit dat hij koning is. Ik wil je praktisch laten zien wat dit betekent.

Jezus is weg, onze leraar is weg. Dat is verschrikkelijk! Jezus was een heel goede leraar. Niemand sprak met zoveel wijsheid. Niemand sprak met zoveel autoriteit. Zijn autoriteit werd steeds genoemd. Maar bovenal sprak niemand ooit eerder over de waarheid die bevrijdde. In Johannes 8, 31 zegt Jezus:

‘Wanneer u bij mijn woord blijft, bent u werkelijk mijn leerlingen. U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’

Hij zegt: ‘Blijf bij mijn woord. Blijf in mijn waarheid. De schoonheid, de wijsheid en de autoriteit van mijn waarheid zal je bevrijden.’ Zie je dat Jezus woord een koninklijk woord is? Als mensen het recht op zelfbeschikking opgeven en onder Jezus woord komen, worden ze bevrijd! Ze ervaren bevrijding. Net als een trein niet vrij is als hij in het water wordt gelaten, maar alleen als hij op het spoor rijdt waar hij voor is gebouwd. Net als een vis niet vrij is als hij op de wal ligt, maar in het water, want daar is hij voor gemaakt.

Dus als je onder de kracht komt van het onderwijs en het woord van Christus, ervaar je wat in een oud gebedenboek wordt gezegd: de dienst aan hem is perfecte vrijheid. Dat is bevrijding, dat is ongelooflijke bevrijding.

Maar Jezus is weg! Daar gaat hij! Hoe kan nu ooit zijn onderwijsbediening voortgang vinden!? Sommige mensen zeggen: ‘Daar hebben we de bijbel voor.’ Ja, zeker! En ik hoop niet dat iemand hoopt dat ik ga zeggen: ‘Dat is niet genoeg.’ Maar dat is niet de manier waarop God werkt. De onderwijsbediening van Jezus gaat door. Dat kun je zien! Allereerst moet je eens in vers 1 kijken:

In mijn eerste boek, Theofilus, heb ik de daden en het onderricht van Jezus beschreven…

Lucas herinnert Theofilus eraan dat hij al een ander boek heeft geschreven. Eerst schreef hij het evangelie volgens Lucas en nu schrijft hij het boek Handelingen. Zegt hij nu tegen Theofilus dat hij in het boek Lucas beschreef wat Jezus deed en zei en dat hij nu in het boek Handelingen gaat beschrijven wat de kerk doet en zegt? Nee. Wat zegt hij? ‘In mijn eerste boek heb ik beschreven wat Jezus begon te doen en te onderwijzen.’ En dat moet betekenen dat Lucas zegt dat hij in het boek Handelingen, beschrijft waar Jezus door de kerk heen mee doorgaat in zijn daden en zijn onderwijs.

De kracht van wat ik je probeer te vertellen, de kracht van deze bijbelse boodschap is zo sterk dat er soms vertalers zijn die het je dat niet laten zien in hun vertaling. Ze denken dat als je het leest je je te zeer zou verbazen en het je in verwarring zou kunnen brengen. Dit klinkt vaag, maar laat het me je uitleggen.

Bijvoorbeeld in Efeziërs 4: 20 en 21

Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen?(NBV)

[In de Herziene Statenvertaling komt het woord ‘waarheid’ voor, zoals ook in de engelse vertaling die Keller gebruikt:

Maar u hebt Christus zo niet leren kennen als u Hem tenminste gehoord hebt en door Hem bent onderwezen, zoals de waarheid in Jezus is.]

Paulus zegt tegen de Efeziërs: ‘Jullie hebben over hem gehoord en er is over hem gesproken volgens de waarheid die in Jezus Christus is.’ Hij verwijst naar het feit dat er gepredikt werd, dat daar naar werd geluisterd. In de oorspronkelijke Griekse tekst wordt hier niet gezegd: ‘U hebt over hem gehoord.’ Er staat: ‘U hebt hem gehoord.’ U hoorde hem! [Zie ook HSV.]

Kijk ook eens in Efeziërs 2:17, waar Paulus aan dezelfde mensen schrijft:

Vrede kwam hij verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: dankzij hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.

Jezus Christus was nooit in Efeze of in Azië! Hoe kan Paulus dan zeggen dat Jezus naar hen toekwam en het woord aan hen kon prediken? Hoe kan hij zeggen in Efeziërs 4: ‘U hoorde hem?’ De vertalers zetten er vaak een voorzetsel voor waardoor er komt te staan: ‘U hoorde over hem’. Want ze denken dat als iemand het zou lezen zonder voorzetsel hij in verwarring zou kunnen worden gebracht. Maar de bijbel noemt dat woord niet.

Als jij christen bent en je vertelt iemand anders over Jezus Christus, de Jezus Christus uit de bijbel, dan horen ze de stem van Jezus Christus door jou heen. Jij bent de leraar. Wij zijn de leraren. Wij hebben diezelfde bevrijdende kracht. In vers 6 zeggen de apostelen:

‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’

Ze vragen: ‘Gaat ú het koningschap herstellen?’ Maar wat zegt Jezus in vers 8?

‘…Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’

‘Júllie zullen mijn getuigen zijn.’

In vers 6 hebben de apostelen het over ‘gaat ú’, maar Jezus zegt: ‘Nee, nee, nee, júllie gaan…Jullie zijn mijn vertegenwoordigers, jullie zijn mijn getuigen, jullie zijn de leraren.’

Nou kan iemand zeggen: ‘Hoe kan dat nou zo zijn?’ Mag ik je nog een klein duwtje geven? Ken je die plek waar Jezus Christus zegt (Mat 11:11):

Ik verzeker jullie: er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper; maar in het koninkrijk van de hemel is de kleinste nog groter dan hij.

Jezus zegt: ‘De grootste profeet in de geschiedenis van de wereld was Johannes de Doper. Er is nooit een groter profeet geweest dan hij. De minste, de kleinste in het koninkrijk van God, is groter dan hij.’

Dit kan veel dingen betekenen, maar het betekent tenminste het volgende. Ben jij christen? Misschien zeg je: ‘Ik ben een vrij zwakke christen.’ Dat maakt dus niet uit. Want Jezus zegt: ‘De minste, kleinste in het koninkrijk van God.’ Iemand moet de minste, de kleinste zijn in het koninkrijk van God. Dat kan niet anders, één iemand is dat. Daar kun je allerlei grapjes over maken. Iemand is het kleinst, het domst…Maar Jezus zegt: ‘Dat maakt niet uit. Je bent een grotere profeet dan Johannes de Doper!’ Waarom? Toen Jezus Christus verscheen op aarde, liet hij de mensen voortdurend iets zien. Weet je wat? Dat was het evangelie. Hij hield hen voortdurend de bijbel voor. Hij opende de bijbel en zei: ‘Het ging allemaal over mij!’ Toen hij met de twee discipelen sprak op weg naar Emmaüs

‘….verklaarde hij hun wat er in al de Schriften over hem geschreven stond, en hij begon bij Mozes en de Profeten.’ (Luc. 24:27)

Toen hij de discipelen ontmoette in de bovenkamer, aan het eind van Lucas 24:

‘Toen ik nog bij jullie was, heb ik tegen jullie gezegd dat alles wat in de Wet van Mozes, bij de Profeten en in de Psalmen over mij geschreven staat in vervulling moest gaan.’

Het ging allemaal over hem. Hij gebruikte er na zijn opstanding veertig dagen voor om hen te laten zien wat Johannes de Doper niet wist. En wat niemand weet tot de profetische bediening van Jezus Christus aan de rechterhand van God jou raakt.

Totdat Jezus Christus bij de discipelen kwam dachten ze dat de bijbel over henzelf ging. Ze lazen de verhalen van David en zeiden: ‘David doodde de reus Goliath. Zo moet ik ook zijn!’ Zie je? En dat geldt voor elk verhaal. ‘Mozes, zo zou ik ook moeten zijn! Kijk naar deze profeet, deze priester, deze koning. Zo zou ik moeten zijn.’

Je kunt op twee manieren de bijbel lezen. Je kunt de bijbel lezen alsof het allemaal over jou gaat. Elk deel van de bijbel gaat over jou. Hoe jij zou moeten leven. Hoe jij moet bidden als je wilt dat God jouw gebeden beantwoordt en jou een plezier gaat doen. Of anders!

Jezus zegt: ‘Nee, nee, nee. Jij moet begrijpen dat ik de echte David ben. Ik ben de echte profeet en de echte priester en de echte koning. Alles in de bijbel gaat over mij. Ik ben de ware held. Het evangelie is niet: ‘Doe je best om volgens deze regels te leven en dan zal God je een plezier doen.’

Het evangelie is dat Jezus Christus kwam en het leven leefde dat jij zou moeten leven. Hij stierf de dood die jij had moeten sterven. En hij maakte de weg naar hem zelf open, zodat als je vertrouwt op hem, je helemaal geaccepteerd zult worden door de Vader. En als je dat begrijpt dan zie je opeens dat de hele bijbel niet over jou gaat, maar over hem!

En als jij dat weet, weet jij iets wat Johannes de Doper nog niet wist. En dat verandert alles! Als jij het evangelie begrijpt, en niet alleen de bijbel, maar ook alles waar het evangelie invloed op heeft in je leven, verandert het hele leven door het evangelie. Dan heb je niet alleen de profetische bediening van Jezus Christus ontvangen waardoor hij je geest verlicht, maar dan keer je je ook om naar andere mensen om het aan hen door te geven. En dat bevrijdt mensen! ‘Jullie zijn mijn getuigen, jullie zijn mijn vertegenwoordigers’. Jezus Christus profetische bediening gaat dus voort door ons.

Wat zijn de gevolgen daarvan? Ik zal er slechts een paar noemen. Ik kan nu niet veel vertellen over de implicaties daarvan voor het priester en koning zijn, ik wil nu vooral één van de ongelooflijke gevolgen uitleggen van de Hemelvaart van Jezus Christus.

Als Jezus Christus naar de hemel is gevaren en als wij nu de profetische bediening hebben gekregen, als hij dat nu door ons heen doet en wij zijn getuigen zijn, spreekt hij dus nog steeds tot mensen. Als wij mensen over het goede nieuws vertellen, horen ze de stem van Jezus. Dat is wat de bijbel steeds maar weer zegt. Onze profetische bediening is groter dan die van Johannes de Doper.

Betekent dit dat jij en ik betere mensen zijn dan Johannes de Doper? Dat we moediger zijn dan hij? Welbespraakter zijn dan hij? Absoluut niet! Niemand is welbespraakter dan Johannes de Doper. Zelfs niet een man die een microfoon in handen heeft. Dat komt er zelfs niet in de buurt. Maar dat betekent niet dat jij niet een grotere profetische bediening hebt dan Johannes de Doper had. Dat heb je wel. Wat zijn de gevolgen daarvan?

  1. We kunnen beter maar enorm nederig zijn. Realiseer je je wat het betekent vertegenwoordigers te zijn? Jezus Christus zei niet alleen: ‘Houd van andere mensen.’ Hij was een groot profeet omdat hij zelf de belichaming was van het houden van andere mensen. Hoe doen jij en ik dat? De discipelen kwamen naar Jezus toe en zeiden: ‘Gaat u….’ En Jezus zei: ‘Nee, nee, jullie gaan….’ Jullie zijn mijn getuigen. Jullie zijn mijn vertegenwoordigers.

De mensen bij jou op kantoor, zeggen zij dit over jou: ‘Zij zegt dat ze een christen is. Maar weet je wat het is? Als er iets fout gaat op kantoor, zorgt zij ervoor dat iedereen gaat denken dat haar collega er verantwoordelijk voor was. Haar collega’s krijgen de schuld. Als er iets met iemand aan de hand is, gaat zij er niet even voor zitten om er over te praten. Als zij iets verkoopt, vertelt ze de klant niet alles wat hij zou moeten weten. Ze is net zo als wij zijn.’ Zeggen ze dat over jou? Kijk, dit zou je klein moeten maken tot je in het stof bijt. Jouw vraag aan Jezus: ‘Wanneer gaat u…..’ ‘Nee, nee, nee,’ zegt Jezus, ‘ik ben opgevaren. Nu ben jij mijn handen en voeten.’ En als jij moreel gezien lelijk in elkaar zit, vertel je de wereld dat híj moreel lelijk is. Want Hemelvaart betekent dat wij degenen zijn door wie hij nu de wereld wil bereiken. Dat zou ons nederig moeten maken.

  1. Maar in de tweede plaats zou het ons juist ook op moeten tillen. Want wij hebben autoriteit. Wij hebben iets dat alles en iedereen kan veranderen. Weet je, toen Kathy, mijn vrouw, en ik nog jonge christenen waren, waren we typisch jonge christenen,  intellectuele snobs wat betreft allerlei dingen. Maar we waren onder de indruk van Billy Graham. We vonden hem een soort goeroe. Twintig, vijfentwintig jaar geleden zaten we nog op de universiteit en hij kwam daar spreken. En wij stonden versteld over de autoriteit waarmee hij sprak. Als hij sprak, sprak hij met autoriteit en wij stonden er helemaal versteld van. Een van mijn helden is George Whitefield, een groot prediker uit de 18e eeuw. Op een dag was hij aan het preken en het viel hem op dat hij de aandacht van de mensen aan het kwijtraken was. Hij zag zelfs iemand die in slaap was gevallen. Hij tilde zijn voet op en liet hem stampend neer komen. Die man werd wakker en George Whitefield zei: ’Het was mijn bedoeling om u wakker te maken. Als ik hierheen kom in mijn eigen naam en met mijn eigen boodschap, dan kun je je gemakje ervan nemen. Maar ik kom niet met mijn eigen boodschap en ik kom niet in mijn eigen naam, maar ik kom in de naam van Heer en daarom moet ik gehoord worden.’ Daar spreekt autoriteit uit.
Hoezo hebben George Whitefield of Billy Graham die autoriteit? Hoe zit het met jou en mij? Zit het in hun welsprekendheid? Nee, dat is het punt niet. Als Jezus zegt dat wij groter dan Johannes de Doper zijn, kan dat onmogelijk betekenen dat wij welbespraakter zijn. Wij hebben de waarheid! Wij hebben de waarheid die bevrijdt! En dat geeft autoriteit. Daarom moeten we onze mond open doen en niet bang zijn. Maar daarbij zullen we ons wel nederig opstellen want we weten dat we representanten zijn en dat we moeten belichamen wat we zeggen. Dus gelijktijdig grote autoriteit en grote nederigheid en bescheidenheid. Als je de een wel hebt en de ander niet begrijp je de Hemelvaart niet. Dan snap je het voorrecht niet dat Jezus dit heeft over gedragen aan ons toen hij wegging. En je snapt de kracht en de uitdaging ervan niet. Is het niet verbazingwekkend?

  1. Nog een ander gevolg van de Hemelvaart wil ik je vertellen. Een van de dingen die mij het meest stoort en jou misschien ook wel, en die het moeilijk maakt om als christen te leven, is het idiote en dwaze gedrag van andere mensen die christen zijn, of die zeggen christen te zijn. Elke week lees je wel iets in de krant van iemand die zegt christen te zijn, en waardoor jij denkt dat jij het dan maar niet meer wilt zijn. Je zou je geloof en de kerk er voor vaarwel zeggen. Je wilt daar niets mee te maken hebben. En weet je wat het is? Iemand zei eens dit: ‘De wolken vertellen donderend dat het Huis van de Heer over de hele aarde zal worden gebouwd, en deze kikkers zitten in hun moeras en kwaken - 'Wij zijn de enige echte christenen.’ Wat hij bedoelde was dat er een enorm en groot gevaar is als mensen naar andere delen van de kerk kijken, naar mensen die ook christen zijn. En daar zie je dwaasheid en idioterie en dan zeg je: ‘wij zijn niet zoals zij. Wij zijn de echte christenen. Alleen wij maar. Wij zeggen geen gekke dingen. Wij zijn dit niet, wij zijn dat niet…Wij zijn niet liberaal, wij zijn niet conservatief, daar houden we allemaal niet van.’
Luister,  niemand zou zo’n reputatie hebben als mensen zouden handelen zoals Jezus Christus het deed. Niemand is meer onrecht aangedaan door de miskleunen van zijn volgelingen dan Jezus Christus zelf. Maar toen hij vertrok zei hij: ‘Jullie zijn mijn vertegenwoordigers.’ Hij was niet bang om tegen ons te zeggen: ‘ik wil dat jullie mijn naam dragen.’ En als hij niet bang is om geïdentificeerd te worden met ons, hoeven wij niet bang te zijn om ons te identificeren met mensen die in naam van christenen dwaze dingen zeggen. Wij mogen heel geduldig zijn met de idioterie van christenen. We hebben het nodig dat we zeggen: ‘Dit zijn mijn broeders en zusters’ omdat Jezus dat deed! Kijk eens in vers 6. Jezus heeft veertig dagen lang de apostelen onderwezen over zijn vertrek en zij zeggen:

‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’

Dit laat vooral zien dat zij een politiek en Joods koningschap voorzagen. Maar Jezus zegt in vers 8 dat hij denkt over Jeruzalem, Judea, Samaria en de hele aarde. ‘Ik heb het niet over één culturele groep waar ik koning zal zijn, maar over alle mensen overal.’ Dus na veertig dagen onderwijs maken zij nog steeds grote fouten. En hoe reageert Jezus daarop? Zegt hij: ‘Ik blijf en ga het zelf wel doen.’ Nee! Luister, als Jezus Christus het onvolmaakte mensen toevertrouwt om zijn boodschap uit te dragen en als hij geïdentificeerd wil worden met hen, dan moeten wij dat ook. We moeten geduld hebben met elkaar.

Nou kan iemand zich afvragen waarom Jezus dat doet. C.K. Chesterton heeft daar iets over gezegd: ‘het belangrijkste bewijs tegen de waarheid van het christendom is het leven van christenen’. Het leven van christenen! Verreweg en sterkste argument tegen God, tegen christelijk geloof, tegen Jezus Christus is ons eigen leven. Waarom zou Jezus dat toelaten en het zo doen? Kijk, je kunt het op die manier bekijken en ik houd echt van C.K. Chesterton, maar hij heeft het hier mis, in zekere zin. Want Paulus zegt: ‘Wij hebben een schat in aarden vaten.’ Dit zegt hij om te laten zien dat de schat niet van onszelf is. De kerk groeit, de kerk is groter dan zij ooit is geweest. De kerk is het grootste instituut in de wereld en verspreidt zich in sommige delen van de wereld zo snel en is op sommige plaatsen sterker dan ze ooit is geweest. En toch zijn christenen soms dwaas. Dat zijn we. Het is het bewijs dat de Hemelvaart echt is gebeurd. Ondanks onze dwaasheid heeft de hel niet overwonnen.

Snap je nu wat het betekent dat wij nu een profetische bediening hebben omdat hij is opgevaren? Dat betekent dat wij ook naar Jeruzalem, Judea en alle delen van de wereld moeten gaan. We worden verondersteld geduld te hebben met andere christenen en nederig te zijn. We moeten naar onze levens kijken. We moeten ons realiseren wat een autoriteit en macht we hebben. Is dat niet verbazingwekkend?
 
  1. Jezus is priester
Nog twee andere dingen wil ik wat dichter bij je brengen. Ga het boeken Hebreeën lezen en let eens op wat de gevolgen van de Hemelvaart zijn voor het priesterschap van Jezus. Vooral Hebreeën 9 vertelt ons dat hij nu in de tegenwoordigheid van God staat. Jezus Christus is een priester. Maar toen hij naar de hemel ging…dat was wat!

In Handelingen 7 wordt Stefanus gedood, geëxecuteerd. Als dat op het punt staat te gebeuren is dat de ultieme test voor je karakter. Hoe kun je de dood vol vrede tegemoet treden? Hoe kun je de dood tegemoet treden zonder helemaal te flippen? Weet je hoe Stefanus dat deed? Er staat dat hij omhoog keek en plotseling de majesteit van God zag. Vers 55, 56:

Maar vervuld van de heilige Geest sloeg Stefanus zijn blik op naar de hemel en zag de luister van God, en Jezus, die aan Gods rechterhand stond, en hij zei: ‘Ik zie de hemel geopend en de Mensenzoon, die aan Gods rechterhand staat.’

Stefanus kreeg een glimp van de Hemelvaart van Jezus te zien. Hij raakte er helemaal enthousiast van en zei dat hij de glorie van God zag en Jezus die aan Gods rechterhand stond. Daarna werd hij gestenigd. En terwijl hij werd gestenigd riep hij:

‘Heer, reken hun deze zonde niet aan!’

Hij viel op zijn knieën en zei:

‘Heer Jezus, ontvang mijn geest.’

Toen stierf hij. Waar kreeg hij dit soort kracht vandaan? Waar haalde hij die vrede vandaan? En die vergevingsgezindheid? Ik zal het je vertellen. Intellectueel gezien kon hij hebben geweten dat Jezus een soort Redder was, maar toen kreeg hij zicht op de Hemelvaart, op de opgevaren priester Jezus Christus, zijn advocaat die bij de Vader stond. Wat de Vader nu ziet is de schoonheid van Jezus en wij in hem. Op aarde zeiden ze tegen Stefanus dat hij slecht was. Maar hij wist beter.  Omdat Jezus Christus zijn advocaat was, was hij mooi voor God. Op aarde zeiden ze tegen hem dat hij vervloekt was, maar hij wist wel beter. Want daarboven werd hij helemaal geaccepteerd en vond de Vader hem prachtig.

Ik wil je een vraag stellen en dit praktisch maken. Voel jij je nu lelijk? Heb je gefaald? Voel je je afgewezen? Ben je christen? Geloof je in de Hemelvaart? De mate waarin jij begrijpt dat het vonnis daarboven geldig is, de mate waarin jij begrijpt dat Jezus Christus daar staat als jouw advocaat voor de Vader en dat jij daardoor perfect bent in Hem, in die mate zullen vonnissen hier onbelangrijk en onbeduidend zijn. Wat mensen denken en zeggen zal niet belangrijk zijn. Het zal niet mogelijk zijn dat mensen het er naar maken dat jij ze gaat haten. Mensen zullen je niet naar beneden kunnen trekken.

Ja, het kan gebeuren dat je wordt gedood. Bedenk hoe opgewonden Stefanus raakte. Hij ervoer de waarheid van het evangelie. Het feit dat hij werd gedood kwam op de tweede plaats. Ik wil niet zeggen dat we allemaal soortgelijke gezichten krijgen zoals Stefanus ze kreeg. Maar tot op zekere hoogte krijg je het wel, anders zul je niet in staat zijn als een ‘Thunderbolt’ de wereld in gaan. Dan zal je hart elke dag worden gebroken.
 
  1. Jezus is koning
In de laatste plaats is Jezus Christus de opgevaren Koning. Want hij zit aan de rechterhand en daar heeft de Hemelvaart alles mee te maken. De rechterhand was de plaats waar de grootvizier of de premier zat. En dat waren de personen die er verantwoordelijk voor waren dat alles goed liep. Hier kunnen we dit uit weten: Jezus Christus is een mens. Hij is nu nog steeds een mens. Hij is daar dezelfde Jezus als toen hij naar de hemel ging. Hemelvaart betekent dus dat een mens het hele universum regeert. Vraag me niet wat daar alle implicaties van zijn, maar ik weet wel dit: Hij kent je, hij houdt van je. Hij weet hoe jij je voelt. Er wordt ons in Efeze 1: 22 vertelt dat sinds  hij  aan de rechterhand van de Vader zit, alles voor jou regeert.

Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd en hem als hoofd over alles aangesteld, voor de kerk, die zijn lichaam is, de volheid van hem die alles in allen vervult.

Voor jou! Hij regeert over alles voor mij. Omdat mijn priester en mijn profeet ook mijn koning is en hij heerst. Want hij is opgevaren. Dat betekent dat alles wat er gebeurt, voor mij gebeurt. O zeker, dat begrijpen we nu helemaal niet. Veel van jullie zullen zeggen: ‘nou, dat lijkt me niet. Er gaan zoveel dingen fout.’ God zou dat allemaal aan jou uit kunnen leggen. Maar als hij dat al zou doen, zou je het niet kunnen bevatten en begrijpen. Wat jij verondersteld wordt te doen is je te realiseren dat Romeinen 8:28 waar is:

En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede.

En dit is waar doordat de Hemelvaart van Jezus heeft plaatsgevonden. Dit vers zou zonder betekenis zijn zonder de Hemelvaart.

Wat het echt betekent is ‘Ga naar Dotan’. In Genesis 37 zit Jozef in de put en gaat verkocht worden als slaaf. En hij bidt daar: ‘Heer, red mij!’ Maar de Heer doet niets en hij wordt verkocht als slaaf. En dan gaan we naar 2 Koningen 6, ook naar Dotan. De stad is omsingeld en lijkt vernietigd te gaan worden door de Syriërs. Elisa gaat bidden en God zendt vurige wagens en op wonderlijke wijze wordt Elisa gered. Ik kan hier niet bij. Twee gebeden op dezelfde plek met in de basis het zelfde soort probleem. En wat gebeurt er? In het ene geval stuurt God vurige wagens en in het andere geval doet hij niets. Tenzij je naar Genesis 50:20 gaat. Nadat Jozef na zijn gevangenschap en slavernij het tot eerste minister heeft geschopt zegt hij tegen zijn broers:

Jullie hadden kwaad tegen mij in de zin, maar God heeft dat ten goede gekeerd…

En als hij dat al wist, hoeveel te meer moeten wij het dan weten? Hoeveel te meer zou jij het leven tegemoet kunnen treden met de wetenschap dat degene die over de wereld heerst, dat voor ons doet?

Begrijp je de Hemelvaart? Zie je de opgevaren Christus? Ontdoe je van de grijze muis-achtige plaatjes van Jezus Christus die je in je kinderbijbels hebt zien staan. Doe die weg. Paulus was een vervolger van gelovigen. John Newton [schrijver van het lied ‘Amazing Grace’] is een slavenhandelaar geweest. So what! Nou en? Als Jezus Christus zijn scepter opheft vallen alle muren om, worden harde harten zacht, want Christus is een opgevaren Christus.

Zie je het? Denk daarover na tot je de vreugde daarover voelt.
 
Laten we bidden.

We vragen u, Heer, of u ons wilt helpen iets te mogen zien van wat in Handelingen 7 wordt beschreven, iets van het visioen dat Stefanus had. Laat ons alstublieft zien wat het betekent u te zien aan de rechterhand van de Vader. Help ons nederig te zijn. Help ons autoriteit te hebben. Help ons met geduldig zijn. Help ons vreugdevol te zijn. Help ons vertrouwen te hebben. Help ons vrede te hebben. Help ons alles onder ogen te zien in dit leven en in de geschiedenis. Help ons uw Zoon te zien, zittend aan de rechterhand van de troon in de hoge. Wij bidden u dit in Jezus naam.

Amen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten